Abstract
A damage identification technique using static displacement data is developed to asses s the structural integrity of bridge structures.As such, the relationship between static displacement and stiffness is derived, and the optimization technique utilized.Comparisons with numerical and experimental tests are performed to investigate the practical applicability of the proposed method.Various damage scenarios are considered by varying damage-width as well as damage-degree. The influence of noise in identifying the damage is also numerically investigated.Finally, the applicability and limitation of the proposed method are discussed.
본 논문에서는 공액보이론을 이용한 교량의 손상추정 기법을 제시하였다. 정적처짐과 강성과의 관계식으로부터 최적화기법을 도입하여 손상 위치 및 정도을 추정하였다. 제안된 기법의 타당성 검정을 위하여 수치모형을 통한 손상도 추정을 수행하였으며, 일반적으로 손상추 정결과의 정확도를 감소시키는 노이즈의 영향을 분석하기 위하여 정적응답자료에 백색잡음을 추가하여 손상도 평가를 수행하였다. 또한, 개발된 기법의 현장적용성을 검토하기 위하여 실내실험을 실시하고, 실험데이터를 이용하여 손상도 추정을 수행하였다 또한, 손상의 정도 및 손상 폭이 손상 추정결과에 미치는 영향을 검토하기 위하여 다양한 손상 폭을 갖는 경우에 대하여 손상을 추정하였으며, 이들 결과를 바탕으로 제시된 기법의 적용성과 한계에 대하여 기술하였다