Abstract
In this paper, we implement a crossword game, which operate by speech. The CAA (Cross Array Algorithm) produces the crossword array randomly and automatically using an domain-dictionary. For producing the crossword array, we construct seven domain-dictionaries. The crossword game is operated by a mouse and a keyboard and is also operated by speech. For the user interface by speech, we use a speech recognizer and a speech synthesizer and this provide more comfortable interface to the user. The efficiency evaluation of CAA is performed by estimating the processing times of producing the crossword array and the generation ratio of the crossword array. As the results of the CAA's efficiency evaluation, the processing times is about 10ms and the generation ratio of the crossword array is about 50%. Also, the recognition rates were 95.5%, 97.6% and 96.2% for the window sizes of "$7{\times}7$", "$9{\times}9$," and "$11{\times}11$" respectively.}11$" respectively.vely.
본 논문에서는 음성으로 동작하는 십자말 게임을 구현하였다. 십자말 게임에 사용되는 문제의 배열은 본 논문에서 제안한 CAA(Cross Array Algorithm)에 의해 생성된다. CAA는 영역별 사전을 이용하여 십자말 배열을 매번 랜덤하게 자동으로 생성한다. CAA에 의한 배열 생성을 위해 본 논문에서는 7개 영역에 대한 사전을 구축하였다. 구현된 십자말 게임은 마우스나 키보드뿐만 아니라 음성으로 동작하도록 설계되었다. 음성에 의한 인터페이스는 음성인식 및 합성 기술이 사용되었으며, 사용자에게 보다 편리한 기능을 제공한다. CAA의 성능평가는 십자말 배열을 생성하는데 소요되는 연산시간의 측정과, 십자말 배열의 단어 생성율을 측정함으로써 수행되었다. CAA의 성능 평가 결과, 모든 창에 대하여 연산시간은 약 10ms 내외였으며, 단어 생성율은 약 50%를 보였다. 또한, 음성인식 실험 결과는 각 창의 크기가 "$7{\times}7$, "$9{\times}9$", "$11{\times}11$"일 때, 각각 98.5%, 97.6%, 96.2%의 인식률을 보였다., 97.6%, 96.2%의 인식률을 보였다.