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Design and Implementation of Mobile Survey System

모바일 서베이 시스템의 설계 및 구현

  • 최원산 (수원대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 구용완 (수원대학교 정보공학대학)
  • Published : 2003.04.01

Abstract

The possession rate of residential telephones tend to decrease as mobile phones are widely spread. There is also a decrease in the access rate of the qualified respondents due to the low rate of phone book registration and that of house owner's presence at home. Such a change in telephone survey environment calls for another survey-channel which makes good use of new telecommunication services. In this paper, a mobile survey system was designed and performed by the use of SMS (Short Message Service) which is a kind of mobile data communication service. The system draws the sample by using random digit sampling based on 'quota allocation', and sends the SMS to the sample according to the arranged scheduler. Then, the survey-panel which received the SMS connects to the responding server by pressing the 'send' button (which is connected by the callback number), responding to the question. As a result, the responding value is stored in the database and is analyzed in real-time. This system is distinguished from other research methodologies for its simplicity in data collection, its inexpensive research price, and the innovatively low research time.

이동전화 보급 확대에 따라 가구전화 보유율은 낮아지고 있는 추세이며, 낮은 전화번호 등재율과 재택율은 적격 응답자의 접속률을 감소시키고 있다. 이러한 전화 조사환경의 변화는 새로운 통신 서비스를 활용한 또 다른 조사채널의 확보를 요구하고 있다. 본 논문에서는 무선 데이터 통신 서비스의 일종인 SMS(short message service)를 이용한 모바일 서베이 시스템을 설계하고 구현하였다. 본 시스템은 쿼터할당에 의한 random digit sampling 방식으로 표본을 추출하고, 추출된 표본에 정해진 스케줄러에 의해 SMS를 전송하고, SMS를 받은 조사패널이 통화버튼을 눌러 응답 서버에 접속하여 해당 설문에 응답하면, 응답값은 데이터베이스에 저장되어 실시간으로 분석처리 된다. 본 시스템의 특징은 다른 조사 방법론에 비해 자료수집이 용이하고, 조사비용이 저렴하며, 조사 소요시간을 획기적으로 줄일 수 있다.

Keywords

References

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