The Study of Network Design Style Guide for TV Channel

TV 채널 Network Design Style Guide 연구

  • 유형준 (명지대학교 산업디자인학부 영상디자인전공)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

Recently many TV have much interest in Network Design to get an advantage in the competition of the multi channels as part of the channel brand strategy. Since the Network Design was introduced in Korea in 1997, the major cable channels and satellite channels began to display Network Design on their screen competitively. But the production of Network Design has many problems in the field due to the lack of research information. The style guide is considered very important to succeed in Network Design execution as an indispensible process for a consistent planning and concrete production. This paper studied the Network Design Style Guide to establish a theoretical system of Network Design for a TV channel image promotion. First, this paper discussed the concept of Network Design and the necessity of the Network Design Style Guide, Second, this paper systemized the main component through the case study of the Network Design Style Guide and defined the concept of each element.

최근 많은 TV방송사들은 다채널의 경쟁에서 우위를 지키기 위해 채널브랜드 전략의 일환으로 네트워크디자인(Network Design)에 매우 높은 관심을 가지고 있다. 네트워크디자인이 1997년 국내에 도입된 이래 주요 케이블채널 및 위성채널들은 앞 다투어 네트워크디자인을 방송에 반영하기 시작했다. 그러나 그 연구와 정보가 부족한 이유로 현장의 네트워크디자인 제작은 많은 어려움을 안고 있다. 성공적인 네트워크디자인 실행을 위해서 스타일가이드는 일관된 기획 및 구체적인 제작을 위한 필수적인 과정으로 매우 중요하게 인식되고 있다. 본 논문은 TV채널 이미지 제고를 위한 네트워크디자인의 이론적 체계를 마련하고자 네트워크디자인 스타일가이드를 연구하였다. 먼저 네트워크디자인 개념과 네트워크디자인 스타일가이드의 필요성을 논하였다. 그 다음, 네트워크디자인 스타일가이드의 사례연구를 통하여 주요 구성요소를 체계화하였고 각 요소의 개념을 정의하였다.

Keywords