Abstract
The purpose of this study is to identify the way of development of school library and construction of information system for school library. In order to identify the way, the school librarian recognition level of school library information system was analyzed, since the recognition level about the information system can affect the school library development. Data is collected through the questionnaire. The result can be used to develope a school library instruction program for teachers and a base material for recovering the school library fundamental function.
본 논문에서는 학교도서관 정보시스템에 관한 교사들의 인식확산이 학교도서관의 발전에 미치는 영향이 크다고 보아, 교사들을 대상으로 설문지를 통하여 인식도 정도를 분석하였다. 인식도 정도 분석의 궁극적인 목적은 학교도서관의 활성화 방안을 모색하는데 있으며, 학교도서관의 정보시스템 구축의 근본적인 대안을 찾는데 있다. 분석된 자료는 교사를 대상으로 학교도서관 교육프로램을 개발하는데 기초자료로 활용할 수 있으며 학교도서관의 본질적 기능을 회복하는데 기인 할 수 있다.