The Development of DB-type Teaching and Learning Material for Geography Instruction Using a Method of ICT

ICT 활용 지리수업을 위한 DB형 교수-학습 자료 개발

  • Published : 2003.06.01

Abstract

It was essential to develop the DB-type teaching and teaming material for geography instruction using a method of ICT. The DB-type teaching and learning material was considered as a alternative in solving the problems of web-based geography instruction. Accordingly, in this study, the geography image DB program as developed, and based on this program the CD-ROM called GEO-DB, having the function of electronic dictionary of geography image for geography teaching and teaming was made. The GEO-DB was composed of 3,060 geography images collected by teachers and learners. The GEO-DB was made to be used simply by teachers and learners. Especially, the portfolio function was Included in the GEO-DB, and that was focused to the instructional system design of teacher and the self-directed teaming ability development of learner. Teachers and learners using this GEO-DB assessed that because the GEO-DB had the easiness of use, the speed of reference and the unlimitedness of extension, it could enlarge the possibility of using a method of In, and it could contribute to the development of geography teaming ability and the change of geography teaming attitude.

ICT(Information & Communication Technology) 활용 지리수업을 위해서는 데이터베이스(database, 이하, ‘DB' 라 칭함)형 교수-학습 자료를 개발하는 것이 필수적이다. 이러한 DB형 교수-학습자료는 WBI(Web Based Instruction. 웹기반수업)에서의 지리이미지자료 사용상의 문제점을 극복해 줄 대안으로 간주된다. 이를 위하여 본 구에서는 우선 지리이미지 데이터베이스 프로그램(이하. '지리이미지 DB 프로그램' 이라 칭함)을 기반으로 CD-ROM 형태의 지리이미지 전자사전(이하, 'GEO-DB' 라 칭함)을 제작했다. GEO-DB에는 3,060개의 지리이미지가 원자료로 수록되어 있는데, 이러한 자료들은 온라인과 오프라인 상에서 교사와 학습자가 공동으로 수집한 것이다. GEO-DB에는 교사와 학습자 모두 지리이미지 자료를 단순하게 활용함은 물론. 임의적으로 자료의 가공이 가능하도록 포트폴리오 기능을 첨부했는데, 이러한 포트폴리오 기능은, 특히 학습자의 자기주도적 학습능력의 신장에 기여하고자 한 것이다 GEO-DB는 사용의 수월성, 검색의 신속성 및 확장의 무한성을 갖고 있어서, 지리 교수-학습에서 ICT의 활용 가능성을 극대화시켜 줄 수 있고. 학습자의 지리학습능력의 신장과 지리학습태도의 변화에 크게 기여할 수 있는 것으로 교사와 학습자에 의해 평가되었다.

Keywords

References

  1. 사회과 교육과정 교육부
  2. 초·중등학교 정보통신기술 교육운영 지침 교육부
  3. 수준별교육과정 편성·운영의 실제 교육부
  4. 학국지역지리학회지 v.4 no.2 고등학교 한국지리 교육용 영상자료 데이터베이스 개발 권동희
  5. 한국교육대학교 대학원 교육학석사학위논문 남녀공학 중학교의 체육수업 형태에 따른 학습자의 태도조사 연구 김영조
  6. 초등교육연구논총 v.14 no.1 사회과 수업에서 컴퓨터의 활용 박인현
  7. 컴퓨터를 매체로 하는 교수-학습 방법의 탐구 백영균
  8. 교원교육 v.14 수준별 교육과정에 따른 중등 사회과 교과서 내용의 구체화 방안 서태열
  9. 제7차 교육과정에 따른 교과별 교수-학습 이론과 실제 제7차 교육과정에서 사회과 교수-학습의 이론과 실제 서태열
  10. 한국지리환경교육학회지 v.10 no.3 지리사진의 효율적 활용을 위한 웹 사진관 구성에 관한 연구 안종욱
  11. 이형배의 비주얼베이식 이형배
  12. Visual Basic Programming Bible(ver. 6.x.) 주경민;박성완;김민호
  13. 2001년도 한국학술진흥재단 교과교육공동연구과제보고서(KRF-2001-030-C00051) ICT 활용 지리수업을 위한 DB형 교수-학습 자료 개발 최원희(외)
  14. 제7차 교육과정 개정에 따른 사회과 수준별 교육과정 적용 방안과 교수-학습 자료 개발 연구 한국교육과정평가원
  15. 고등학교 사회과 수행평가의 이론과 실제 한국교육과정평가원
  16. 사회과 교육목표 및 내용체계연구(Ⅱ) 한국교육과정평가원
  17. ICT 교수-학습 지도안짜기 도움 자료 한국교육학술정보원
  18. ICT와 함께하는 사회과 수업하기 한국교육학술정보원
  19. Doctoral Dissertation,The Univ. of Pennsylvania State A Comparison of Computer-based Database Instruction and Retrieval Strategies with Traditional Instruction Cornelius,C.S.
  20. Journal of Educational Computing Research v.1 no.4 The importance of group size in the use of problem-solving skills on a microcomputer Cox,D.A.;Berger,C.F. https://doi.org/10.2190/XN5U-G9JJ-3L40-QTHC
  21. The Computing Teacher v.13 Problem-solving with databases Hunter,B.
  22. Evaluating Databases Management Systems King,J.
  23. Journal of Geography v.93 no.1 Technology in geographic education Nellis,D.
  24. The Computing Teacher v.14 Tools for thought Paker,J.
  25. The Computing Teacher v.12 Databasing in the elementary classroom Pon,K.
  26. Proceedings of the Annual Meeting of the National Council for the Social Studies Strategies for teaching students to process information using database Rooze,G.E.
  27. Constructivism in Education Discourse and learning in the classroom : a socio-cultural approach Wertsch,J.V.;Toma,C.;Steffe,H.P.(ed.);Gale,J.(ed.)