Education for Talent and Aptitude Development and Leisure Satisfaction of Middle School Students

중학생의 특기ㆍ적성 교육 활동 참여 실태와 여가 만족

  • 김경애 (전남대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 정난희 (전남대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 모은자 (나주 문평중학교)
  • Published : 2003.07.01

Abstract

The study has examined the relationship between the middle school students´ after school activities and leisure satisfaction to provide the opportunity of making good use of leisure time and of developing students´ latent talent and aptitude. The research finding are as follows : 1. Based on socio-demographic variables. the female students had more rates of participation in talent and aptitude educational activity than male students. The number of the students from rural areas was much bigger than that of cities such as Gwangju or other big cities in Chonnam. But the students whose parents made a lot of money showed less interest in participating talent and aptitude educational activities. 2. Based on the research of socio-demographic variables, students from counties or smaller areas showed more satisfaction than Gwangju in leisure satisfaction among the six subordinate categories. 7th graders were more satisfied in educational and environmental leisure activities than 8th or 9th graders. Moreover. as the family income is higher and as the father´s educational level is higher. satisfaction rate from leisure activities came out to be higher 3. In regard to satisfaction they get from their leisure activities, it was comparatively high when they had the activities voluntarily as their hobbies or for fun. Some students regarded it as their chances for the next step and they were really satisfied, too. And also the period of time was one of the factors that affected students´ satisfaction. They were satisfied enough when they had the activities less than four month in a year The students who had strong concentration and great enthusiasm showed high leisure satisfaction in all areas except for the environmental one.

본 연구는 중학생들의 특기ㆍ적성 교육 활동 실태를 파악하고 여가만족과의 관계를 규명함으로써 여가 선용 및 특기ㆍ적성 교육 효과를 극대화 시킬 수 있는 방안을 제시하기 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다 1. 사회인구학적 변인에 따라 특기ㆍ적성 교육 활동 참여 실태는 여학생이 남학생보다 참여율이 높았고, 읍, 면 지역 중학생들은 모두가 참여한 반면에 광역시 중학생은 절반 정도만이 참여하였으며 시 지역에서는 거의 대부분이 참여하지 않는 것으로 나타났다. 가족의 소득이 높은 집단이 특기ㆍ적성 교육활동에 대한 참여율이 낮았으며 부모의 학력이 높은 집단도 특기ㆍ적성 교육 활동 참여는 낮았다. 2. 사회인구학적변인에 따른 여가만족의 차이를 보면 심리적, 교육적, 사회적, 휴식적, 생리적 환경적 만족의 6개 하위영역 중에서 읍, 면 지역 거주학생들이 광역시나 시 지역 학생들보다 높게 나타났다. 학년별로는 1학년 학생이 교육적 만족, 환경적 만족이 높았고, 가족의 소득이 높고 아버지의 학력이 높은 집단에서 여가만족이 더 높은 것으로 나타났다. 3. 특기ㆍ적성 교육 활동 참여 동기에 따른 여가만족은 참여 동기가 자신의 적성에 맞거나 진학을 위해서라고 하는 자발적인 의사결정의 경우에 높게 나타냈다. 참여 기간에 따라 참여 기간이 4개월 미만인 경우 높은 만족을 나타냈고. 집중도에 따른 여가만족에서는 모든 영역에서 집중도가 높은 집단의 여가만족이 높게 나타났다.

Keywords

References

  1. 한국사회체육학회지 v.18 청소년의 특기 · 적성 교육 활동과 만족도의 관계 강성구;최재원
  2. 중 · 고등학교 특기 · 적성 교육 활동 운영사례 경상남도 교육청
  3. 새학교 문화 창조를 위한 특기 · 적성 교육 활동 우수 사례 경상북도 교육청
  4. 이화여자대학교 사회복지대학원 석사학위논문 고등학생의 여가활동유형에 따른 여가 만족 여가권태의 차이 곽혜숙
  5. 특기 · 적성 교육 활동 운영계획 교육부
  6. 특기 · 적성 교육 활동의 개선 방안 연구 교육부
  7. 서울대학교 대학원 석사학위논문 여가활동 참여와 여가태도의 관계 김경태
  8. 학교보건 체육연구소지 v.3 no.1 고등학생의 여가태도와 여가장애의 관계 김기열
  9. 한국의 레저문화 여가의 사회학 김문겸
  10. 한국가정과교육학회지 v.12 no.1 청소년기 학생의 학교 근린 환경 이용과 불건전 행동 유형 김윤자;박선희
  11. 한국스포츠사회학회지 v.6 청소년의 여가 활동과 여가태도의 관계 김홍설;송강영;김경식;구한모
  12. 서울대학교 대학원 석사학위논문 장애인의 생활체육 참가와 여가만족 및 생활만족의 관계 노형규
  13. 특기 · 적성 교육 및 특별활동 연구 대구광역시 교육청
  14. 대한가정학회지 v.39 no.4 새 밀레니엄에서의 청소년 문화창조를 위한 생태학적 지원체계(VI) 청소년의 여가문화 실태 및 여가만족도 박미석;이정우;김명자;계선자;김경아;우이란
  15. 성균관대학교 박사학위논문 청소년의 여가활동 참가와 참가유형이 심리적 안녕감에 미치는 영향 박상욱
  16. 한국레크리에이션교육학회지 v.1 no.1 청소년의 여가활동 참가와 학교 생활 적응의 관계 박성준;이홍구
  17. 레크레이션 연구 박원임
  18. 서울대학교 대학원 석사 학위논문 청소년의 스포츠활동 참가와 학교생활 적응의 관계 박정현
  19. 방과 후 교육 활동 우수 사례집 부산광역시 교육청
  20. 방과 후 교육 활동 실천 사례집 부산광역시 교육청
  21. 단국대학교 대학원 석사학위논문 중학교 특기 · 적성교육 운영에 관한 연구 선신현
  22. 한국가정과교육학회지 v.12 no.1 중고등학교 남학생의 전자오락 행동과 관련 변인간의 관계 양남희;홍은실
  23. 한국스포츠사회학회지 v.14 no.2 청소년의 여가활동과 학교생활의 관계 원형중;박수정;하지연
  24. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문 여자중학생의 특기 · 적성 교육 활동과 여가만족 및 몰입경험의 관계 유희영
  25. 스포츠과학회지 v.71 여가시간에 이루어지는 청소년 비행의 예방과 치료 윤용진
  26. 한국스포츠리서치 v.12 no.4 청소년의 여가활동 선호 유형과 자아개념 관계 연구 이강우
  27. 한국체육학회지 v.41 no.2 해군 사관생도의 체육활동 참여와 여가만족의 관계 이강헌;조춘환
  28. 소비자학연구 v.9 no.4 여가와 삶의 질에 관한 구조 방정식 모형 이두희;박미석
  29. 서울대학교 대학원 박사학위논문 사회체육활동과 생활만족의 관계 이종길
  30. 경희대학교 교육대학원 석사학위 논문 청소년의 생활 체육 참가가 여가만족에 미치는 영향 이현정
  31. 국민생활체육: 생활체육 프로그램 순회 지도 사업운영 지침서 임번장
  32. 한국 체육학회지 v.34 no.3 여가활동과 여가만족의 관계 임번장;정영린
  33. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 여가생활에 관한 연구 임혜정
  34. 한국진로교육학회 v.10 2002년 새 대입제도와 특기적성 교육의 방향 장석민
  35. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 특기 · 적성교육의 만족-불만족 요인 분석 정대화
  36. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문 방과 후 특기 · 적성 교육 활동이 농촌 청소년들의 신체적 자기 효능감에 미치는 영향 정우현
  37. 고려대학교 교육대학원 석사 학위논문 특기 · 적성 교육 활동에 따른 여가만족 정희장
  38. 관광 · 레저 연구 v.13 no.1 청소년의 여가활동이 스트레스 해소 및 학업성취도에 미치는 영향에 관한 연구 주현식
  39. 건국대학교 대학원 박사학위논문 신체적 여가활동과 교육 성취의 관계 진성룡
  40. 관동대학교 대학원 석사학위논문 초등학교의 특기 · 적성교육에 관한 연구 최종승
  41. 청소년복지론 한국청소년개발원
  42. 건국대학교 사회과학대학원 석사학위논문 청소년의 여가활동 유형이 여가만족에 미치는 영향 한담석
  43. Journal of leisure Research v.15 no.3 Measuring leisure satisfaction Beard,J.G.;Rahgeb,M.G.
  44. Journal of leisure research v.2 Leisure orientation and recreational activities of retirement community residents Bulten,G.;Wood,V.
  45. Beyond boredom and anxiety Csikszentmihalyi,M.
  46. Toward a Society of Leisure Dumazedier,J.
  47. Young Adults Self-Perception and Contexts Evans,G.;Poole,M.
  48. Recreation Planning and Development Gold,M.S.
  49. Social bahavior: It's elementary forms Homans,G.
  50. Leisure Identities and Interaction Kelly,J.R.
  51. Journal of Applied Psychology v.62 no.3 The contribution of job and leisure satisfaction to quality of life London,M.;Crandall,R.;Seals,G.W.
  52. Journal of leisure Research v.6 Leisure attitude of an intellectual elite. : Research approaches to the study of leisure Neulinger,J.;Raps,C.
  53. Journal of Leisure Research v.12 no.1 Meaning Leisure Satisfaction Ragheb,M.G.;Beard,J.G.
  54. Managing Municipal Leisure Services Sidney G. Lutzin;Edward H. Storey