A Study on Productivity Improvement of Man′s Shoe Products

남자구두제품의 생산성 향상 방안

  • 황인극 (공주대학교 산업시스템공학과(산업개발연구소)) ;
  • 김진호 (공주대학교 산업시스템공학과(산업개발연구소))
  • Published : 2003.06.01

Abstract

There are many studies to measure and compare Korean foot length or foot shape. However, to make high-valued shoe product, it is not easy to find the research results about the shoe's products that include the customer requirements, price, and color. The purpose of this study is to investigate the customer's requirements for men's shoe product using the survey method, to analysis customer's needs, and to supply information to make the shoe that they want.

한국인의 발 형태 또는 치수를 측정하거나 비교한 연구는 과거에도 이루어진 바가 있다 그러나 측정 후 제화를 만들면서 제화를 고부가로 만들기 위한 제화에 대한 고객의 요구사항이나 불만, 가격 대, 색깔 등을 조사하는 연구는 거의 전무한 실정이다. 본 연구는 기초 기반기술의 핵심이 되는 족형 개발기술의 선결과제로써, 한국인들이 원하는 구두에 대한 요구조사 분석을 통하여 소비자가 느끼는 구두의 문제점 원하는 사항 등을 파악하여, 이를 족형의 설계에 반영함으로 구두 산업의 생산성 향상을 통한, 고부가 가치산업으로의 방향을 제시하는데 목적이 있다.

Keywords