A Research on the Construction of TUTU on the Korean Market

국내 시판 튀튀(TUTU)의 구성 실태조사

  • Published : 2003.09.01

Abstract

The first objective of this study is to investigate and analyze the construction of TUTU and secondly, to propose a systematic research background on a sewing method of TUTU. The final objective is to provide the exquisiteness and the comfort for customer when wearing a stage costume. The research method to investigate the TUTU construction in detail is by renting or buying three major TUTU brands, which are selling in Korea. The results of this study can be summarized into four categories. Firstly, the Bustier composes into 8 to10 patches, and the external material or accessory differs by the work of art and its characteristics. Moreover, the cotton is used for the inner material. which depends on dancer's vital activities. Secondly, a skirt layer ranges from 6 to 12 layers with laces. In addition, the gather or the pleats is used to form a crease. Thirdly, lace or cotton is the material used for culottes because it is stretchy and lightweight. For the waist part. a rubber band is used since its wearability plus functionality. Lastly, an adjusting part for a stage costume varied for each dressers physical feature and can be corrected with inner hems together a hook, a thread loop or a zip. In conclusion, the results of this study can provide the quality improvement for TUTU and furthermore can propose a framework for an understanding and a practical use of TUTU construction.

Keywords

References

  1. 제레멘느 프뤼도모. 양선희 역 (1995). 무용의 역사 I. 서울: 삼신각. p. 18
  2. 임상임 . 김경희 (2003). 중세무용의 조형성에 관한 연구. 복식. 53(1). p. 2
  3. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈. p. 28
  4. 김현숙 (1995). 무대의상 디자인의 세계. 서울 : 고려원, p. 25
  5. 윤여정 . 이경희 (2003). 무용의상디자인의 조형적 특정에 관한 연구 한국창작무용을 중심으로. 한국의류학회지, 27(3/4). p. 311
  6. 정옥임 . 겸경희 (2002). 궁중무용의상에 관한 연구. 복식. 52(7). p.124
  7. 이은경 (2001), 발레이야기, 서울 : 열화당, p. 125
  8. Martine Kahane & Delphine Pinasa (1997). Le tutu. Paris: Opera National de Paris. p. 37
  9. 이은경 (2001), 발레이야기, 서울 : 열화당. p. 13
  10. 김정자 (1982). 무용개론. 보진재. p. 193
  11. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈. pp. 40-41
  12. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈, p. 41
  13. 정옥임 . 겸경희 (2002). 궁중무용의상에 관한 연구. 복식. 52(7), p. 125
  14. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈, p. 47
  15. 국립발레단 (2001). 즐거워라 발레. 서울: 범조사, pp. 29-30
  16. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈. p. 73
  17. 국립발레단 (2001). 즐거워라 발레. 서울: 범조사, p. 30
  18. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈. p. 75
  19. 문애령 편저 (2000). 서앙무용사. 서울 : 눈빛. p. 25
  20. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈, p. 95
  21. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈. p. 100
  22. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈. p. 106
  23. 문애령 편저 (2000). 서앙무용사. 서울 : 눈빛. p. 33
  24. 국립발레단 (2001). 즐거워라 발레. 서울: 범조사. p. 40
  25. 잭 앤더슨. 서진은 . 허영일 옮김 (1998). 발레, 현대무용. 서울 : 삶과 꿈. p. 155
  26. Martine Kahane & Delphine Pinasa (1997). Le tutu. Paris: Opera National de Paris. p. 38
  27. Martine Kahane & Delphine Pinasa (1997). Le tutu. Paris: Opera National de Paris. p. 40
  28. Martine Kahane & Delphine Pinasa (1997). Le tutu. Paris: Opera National de Paris, p.68
  29. Martine Kahane & Delphine Pinasa (1997). Le tutu. Paris: Opera National de Paris. p. 69
  30. Martine Kahane & Delphine Pinasa (1997). Le tutu. Paris: Opera National de Paris. pp. 45-55
  31. Edwin Wilson (1985). The Theatre Experience. New York: Mcgraw-Hill, p. 349
  32. 국립발레단 (2001). 즐거워라 발레. 서울: 범조사, pp. 81-83