Abstract
The purpose of this paper is to investigate a pattern of letter movement that is conatituted between the original of Wu gou jing guang dai tuo luo ni jing and the existence it saw and a letter mobile state of Wu gou jing guang dai tuo luo ni jing that is discovered in Seokga-pagoda at Kyungju in Korea. In view of the results so far achieved, the original of Wu gou jing guang dai tuo luo ni jing was identified that Dunhuang sakyung is the earliest original among the existence it saw and it was changed once at Fang shan seokyung, Zhao cheng jing and koryeojang and was largely changed at Wu gou jing guang dai tuo Iuo ni jing, Zi fu zang, Qi sha zang, Yong le nan zang, Jing shan zang and Qing zang that was discovered in Seokga-pagoda. The bottom book and genealogy of Wu gou jing guang dai tuo luo ni jing were presumed that it was closely connected with the bottom book Zi fu zang because a letter mobile state of Wu gou jing guang dai tuo luo ni jing that was discovered in Seokga-pagoda was exposed without discrimination.
본고는 無垢淨光大陀羅尼經의 현존본 사이에서 형성된 문자이동의 유형을 고찰하여, 한국의 경주 석가탑에서 발견된 無垢淨光大陀羅尼經의 문자이동 상태를 고찰한 것이다. 그 결과 無垢淨光大陀羅尼經의 원문은 돈황사경이 현존본 가운데 가장 이른 시기의 원문 상태이며, 이것은 방산석경ㆍ조성장ㆍ고려장에 와서 한번 변화되었고, 다시 석가탑에서 발견된 無垢淨光大陀羅尼經ㆍ자복장ㆍ적사장ㆍ영락남장ㆍ경산장ㆍ청장에서 크게 변화된 것으로 밝혀졌다. 그리고 석가탑에서 발견된 無垢淨光大陀羅尼經의 문자이동 상태는 자복장과 동일하게 나타나고 있는 바 석가탑에서 발견된 無垢淨光大陀羅尼經의 저본과 계통은 자복장의 저본과 밀접한 관계에 있는 것으로 추정되었다.