The Theraputic Effects of Sociodrama on the Adolescents Who are Maladjusted in School

학교 부적응 청소년 치료를 위한 소시오드라마의 효과 연구

  • 오세현 (한양대학교 대학원 가정관리학과) ;
  • 이정숙 (한양대학교 대학원 아동심리치료학과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

The purpose of this study was to verify the effectiveness of sociodrama on adolescents who are maladjusted in school. For this study, nine adolescents were selected from a middle school located in Seoul. The Inventory of School adjustment by Bae Sook-Jin, Buss-Durkee Hostility Inventory(BDHI) and Impulsivity Test by Eysenck were administered. The experiment group acted out a sociodrama twelve times. The first follow-up test was conducted twelve weeks after the pre-test. The second follow-up test was conducted six weeks after first follow-up test. Each time the adolescents acted out a sociodrama their behavior was recorded by a video- camera and then documented by research assistants. Also in order to discover any changes in daily life after sociodrama, an interview survey were done with the adolescents' teachers. The findings were as follows. First, in the initial follow-up test degree of school-maladjustment was less than in the pre-test. Further decreases in the level of maladjustment were noted in the subsequent follow-ups. Therefore, it can be concluded that the performance of sociodramas can reduce school-maladjustment among adolescents and that this reduced level is maintained. Second, the level of hostility discovered in the first follow-up test was less than that in the pre-test, and this level continued to decrease in the following follow-ups. Therefore, we may conclude that sociodrama that reduces adolescent hostility and the reduced levels continue. Finally, the degree of impulse detected in the first follow-up was, once again, less than that of the pre-test, And, as in the other cases, there was a continued decrease in this level. We may therefore conclude that sociodrama does reduce the impulse of adolescents and that this reduction is maintained. This study indicates that sociodrama is an effective method to improve the psychological characters of adolescents who are maladjusted in school. Given the above, a follow up study is suggested.

Keywords

References

  1. 청소년문제행동의 이해 청소년 문제행동에 대한 이해 고성해
  2. 연세대학교 박사학위논문 공격영화사청이 아동과 청소년의 사회정보처리과정에 미치는 영향 곽금주
  3. 부산대학교 사회복지연구소 사회복지연구 v.6 학교 부적응 문제를 가진 청소년을 위한 문제해결 프로그램 연구 김기태;류기형;최선호;최인욱;조덕자;박봉관;서덕웅;양주근
  4. 청소년 비행상담 김성이;강지원;구본용;황순길
  5. 가톨릭대학교 석사학위논문 심리극이 학교부적응 청소년의 긍정적 자기개념 향상에 미치는 효과 김영한
  6. 임상예술 v.12 연극과 정신의학 김유광
  7. 이화여자대학교 석사학위논문 약물납용 청소년 재발예방을 위한 사회극 중심의 단기집단 프로그램 연구 김정은
  8. 성신여자대학교 박사학위논문 공격유발요인과 판단에 관한 연구 김정자
  9. 신경정신의학 v.40 no.2 재범 비행 청소년의 예측인자 분석 김현수;김현실
  10. 부산대학교 석사학위논문 학교사회사업도입을 위한 청소년들의 학교 부적응 요인 분석 김현주
  11. 서울대학교 석사학위논문 비행소년에 있어서 공격성과 불안감소에 미치는 주장훈련의 효과 노안녕
  12. 전남대학교 석사학위논문 심리극이 비행청소년의 충동성, 공격성 그리고 정서변화에 미치는 영향 박병훈
  13. 연세대학교 석사학위논문 청소년에게 지각된 부모의 양육태도, 자아개념, 학교적응간의 관계 배숙진
  14. 학교부적응 청소년들을 위한 사회사업 실천 모델연구 성민선;이상오;정무성;정은
  15. 공주대학교 석사학위논문 고등학생의 수학불안 및 공격성과 수학성취도와의 관계 연구 심상웅
  16. 건국대학교 박사학위논문 비행청소년의 비행 위험 요인 및 보호요인과 제비행간의 관계 양종국
  17. 한양대학교 박사학위논문 부모의 양육태도와 청년기 자녀의 갈등 이정숙
  18. 성격차원검사 이현수
  19. 임상예술 v.11 청소년 비행에방을위한 대집단 사이코드라마 이후경;봉수연;김선재;윤성철
  20. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 비행여고생에 대한 사이코드라마 중심의잡단 프로그램 효과성 연구 차정화
  21. 임상예술 v.12 no.1 외래환자사이코드라마 모델 차정화;이후경;김정일
  22. 사회과학 조사방법론 채서일
  23. 비행청소년의 학교 재적응에 관한 연구 최영신
  24. 한양대학교 석사학위논문 충동성과 사회적 문제해결 능력이 청소년비행에 미치는 영향 허규
  25. Experimental and Quasi Experimental Design for researcher Cambell,D.T.;stanley,J.C.
  26. A meta-analysis Psycho Bull v.110 Effective of cognitive-behavior therapy for maladjusting children Durlak,J.A.
  27. Personality and Individual Differences Personality, canser, and cardiovascular disease A casual analysis Eysenck,H.J.
  28. Group hypnotherapy and hypnodrama Greenberg,I.A.(ed.)
  29. Nonparametric statistics for the behavioral sciences Siegel,S.
  30. Journal of Group Psychotheropy Psychodrama and Sociometry v.37 The psychodramatic treatment of the borderline personality Sindersky,S.C.
  31. 사회극을 통한 우리들의 만남 Sternberg,P.;Garcia,A.;조성희;김광운(역)
  32. The Theory and Practice of Group Psychotherapy, 4rd Edition Yalom,I.D.