DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation of Patients서 Satisfaction with Foodservice of Mid-size Hospitals in Busan Area

부산지역 중소병원 급식서비스에 대한 환자만족도 평가

  • 김영선 (고신대학교 식품영양학과) ;
  • 류은순 (고신대학교 보건대학원)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the patients' satisfaction with the quality of hospital food service in Busan area. For the purpose, questionnaires were distributed to 271 hospitalized patients in 4 hospitals (three hospitals for self-operated foodservice, one for contracted foodservice) within 130 beds. The average scores were -0.99/5.00 for quality satisfaction of meal characteristics, -0.68/5.00 for service characteristics, and -0.37/5.00 for nutrition characteristics. The items of low scores in quality satisfaction were treatment of complaints, nutrition of meals, provision of nutritional information, the seasoning of the meals, selective menu, and sanitation of the meals. At the expectation and perception grid, high expectation and high perception items were cleanliness of employees' clothes, cleanliness of dish, employees' courtesy, exactness of meal time, and sanitation of the meals. High expectation and low perception items were treatment of complaints and nutrition. The patients with little appetite showed significantly (p<0.01) lower average scores in meal, service, and nutrition characteristics than those with much appetite. The self-operated foodservice operation had significantly (p<0.01) higher average scores in meal, service, and nutrition characteristics than those of the contracted foodservice operation. The patients hoped to improve the taste of cooked rice and side dish, quantity of the side dish, variety of menu, and sanitation of the meals.

본 연구는 부산지역 130병상 이하의 의료기관중 위탁급식을 하는 1개 병원과 직영급식을 하는 3개 병원의 일반식 환자를 279명을 대상으로 설문지를 이용하여 중소병원의 급식 서비스에 대한 품질만족도를 조사하여 중소병원급식을 개선시키는데 기초자료를 제공하고자 조사하였다. 환자들의 급식에 대한 총 평균 점수에서 기대도는 4.12점, 인식도는 3.15점, 품질만족도는 -0.96점으로 나타났다. 음식특성의 평균 품질만족도는 -0.99점이었고, 품질만족도는 음식의 영양, 음식의 간, 음식의 위생의 순으로 만족도가 낮은 것으로 나타났다. 서비스특성의 품질만족도는 -0.68점이며 품질만족도는 불평에 대한 처리, 식기의 청결함의 순으로 낮은 만족도를 보였다. 영양특성의 품질만족도는 -1.37점으로 영양특성에 대한 품질만족도가 가장 낮았는데 영양정보의 제공은 -1.15점, 선택식단은 -1.11점으로 나타났다. 격자도 분석에서, 기대도는 높으나 인식도가 낮은 영역 (A영역)에는 불평에 대한 처리, 음식의 영양이 속하였고, 기대도와 인식도가 모두 높은 영역(B영역)에는 배식원 복장의 청결함, 식기의 청결함, 배식원의 친절함, 식사시간의 정확함, 음식의 신선함, 음식의 위생이 속하였다. 기대도와 인식도가 모두 낮은 영역 (C영역)에는 음식의 맛, 간, 온도, 반찬의 다양함, 선택식단, 영양정보의 제공이 속하였고 기대도는 낮으나 인식도는 높은 영역(D영역)에는 음식의 1인분 양, 외양이 속하였다. 성별, 연령, 교육정도에 따른 차이에서, 기대도는 유의적인 차이를 보이지 않았지만 여자가 남자보다 음식과 서비스특성에 대한 인식도가 유의적(p<0.01)으로 높았고, 50대 이상이 다른 연령층 보다 품질 만족도가 높았으나 영양특성에서만 유의적인(p<0.05) 차이를 보였다. 식욕 및 환자의 아픈 정도에 따른 차이에서, 기대도는 유의적인 차이를 보이지 않았으나 품질만족도에서 식욕이 나쁜 환자가 음식, 서비스, 영양특성 모두에서 유의적(p<0.01)으로 낮은 점수를 나타냈고 고통이 심한 환자에서는 품질 만족도 에서 음식특성 (p<0.05)과 서비스특성(p<0.01)에서만 유의적으로 낮은 점수가 나타났다. 병실등급에 따른 차이에서, 1인실과 다인실 환자가 품질만족에서 유의적(p<0.05)으로 낮은 점수를 보였다. 음식특성과 영양특성에서는 병실등급에 따른 유의적인 차이를 보이지 않았으나 서비스특성에서는 1인실과 다인실이 2인실, 4인실보다 유의적 (p<0.05)으로 낮은 점수를 나타냈고 31일 이상 입원한 환자들의 음식특성에 대한 인식도 및 품질만족도에서 유의적(P<0.05)으로 낮은 점수를 보였다. 직영급식이 위탁급식보다 음식특성, 서비스특성, 영양특성의 품질만족도에서 모두 유의적(P<0.01)으로 높은 점수를 나타냈다. 병원급식에서 가장 시급하게 개선되그를 요구하는 사항은 반찬의 맛, 밥의 맛, 식단이 다양성, 음식의 위생상태로 나타났다. 이상을 살펴 볼 때, 중소병원의 경우, 음식특성에 대한 평가가 가장 낮으므로 음식의 품질을 향상시키기 위해서는 현재 제공되고 있는 음식의 조리방법에 대한 재검토가 필요하다. 또한 작은 병원의 특징을 살려 영양사는 환자에게 영양정보으 제공 및 식사에 대한 불평 처리 등에 대한 세심한 배려를 할 수 있는 체계적인 방법에 대한 구상이 필요하겠다.

Keywords

References

  1. Lyu ES. 1994. Hospitalized patients' perception of hospital foodservice, I. Emphasis on the food characteristics. Korean J Dietary Culture 9: 95-103.
  2. Lim HS, Yang IS, Cha JA. 1999. Analysis of patient satisfaction and factors influencing satisfaction on hospital foodservice quality. J Korean Diet Asso 5: 29-47.
  3. Chang UJ, Kim HJ, Hong WS. 2000. The assessment of patient satisfaction in accordance with hospital patients' food service cluster groups. Korean J Community Nutrition 5: 83-91.
  4. Deluco D, Cremer M. 1990. Consumer's perceptions of hospital food and dietary service. J Am Diet Assoc 90: 1711-1715.
  5. Zellmer G. 1970. Food acceptance vs. serving frequency. Hospitals, JAHA 44: 75-80.
  6. Cash EM, Khan UA. 1985. An assessment of factors affecting consumptions of entree items by hospital patients. J Am Diet Assoc 85: 350-354
  7. Dube L, Trudeau E, Belanger MC. 1994. Determining the complexity of patient satisfaction with foodservice. J Am Diet Assoc 94: 394-401. https://doi.org/10.1016/0002-8223(94)90093-0
  8. Lau C, Gregoire MB. 1998. Quality rating of hospital foodservice department by inpatients and post discharge patients. J Am Diet Assoc 98: 1303-1307. https://doi.org/10.1016/S0002-8223(98)00291-0
  9. Lee HS, Ahn SY. 1988. Analysis of factors affecting meal acceptability of hospital patients. Human Science 12: 11-20.
  10. Lyu ES. 1994. Hospitalized patients' perceptions of hospital foodservice II. Emphasis on the foodservice characteristics. Korean J Dietary Culture 9: 149-157.
  11. Kim HJ, Jang UJ, Hong WS. 1996. A case study of food quality in a hospital foodservice system-with special reference to patient satisfaction-. Korean J Nutr 29: 348-356.
  12. Lim HS, Kim HM, Kim JL. 1995. A study of in-patients' evaluation on the dietetic foodservice. J Korean Diet Asso 1: 43-53.
  13. Lee MJ, Lee YK. 2000. Analysis of patient satisfaction with hospital foodservice quality. Korean J Nutr 33: 464-476.
  14. Kim JH, Han MY, Kim JH, Choi JY, Han SH. 1996. A comparison of in-patients' satisfaction in hospital foodservice method. J Korean Diet Asso 2: 10-19.
  15. Choi YJ, Chang HJ, Kwak TK. 1999. The survey of implementing selective menus and the perception of dietitians and customers in hospital foodservice operations. J Korean Diet Asso 5: 194-204.
  16. Yang IS, Lee SJ, Cha JA. 2000. Development of quality management standards and evaluation tool for the quality improvement of hospital food and nutrition services. Korean J Nutr 33: 548-555.
  17. Engel JF, Blackwell RD, Miniard PW. 1990. Consumer Behavior. 6th ed. The Dryden Press, Chicago. p 545-546.
  18. Parasuraman A, Zeithaml VA, Berry LL. 1985. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Markeitng 49: 41-50.
  19. Teas RK. 1993. Expectations, performance evaluation and consumers' perceptions of quality. Journal of Markeitng 57: 18-34. https://doi.org/10.2307/1252216
  20. Maller OC, Dubose N, Cardello AV. 1980. Consumer opinions of hospital food and foodservice. J Am Diet Assoc 76: 236-242.
  21. Nunnally JC. 1967. Psychometric Theory. McGraw-Hill Book Co., NY. p 55-56.
  22. Chang UJ, Kim HJ, Hong WS. 2000. The assessment of patient satisfaction in accordance with hospital patients' food service cluster groups. J Korean Diet Asso 5: 83-91.
  23. Green CG. 1993. Using customer survey data to develop marketing strategies in college/university foodervices. J College & University Foodservice 1: 39-51.
  24. Nam SR. 1987. A study for the controlling serving temperature of patient diets in hospital foodservice operations. Master thesis. Yonsei University.
  25. Hong WS. 1994. Hospital food service systems in the united kingdom : with special reference to patient satisfaction. J Korean Home Economic Asso 32: 189-198.
  26. Jung JH. 1986. A survey on nutritive value of general hospital diet and appetite of hospitalized patients in Pusan city. J Korean Home Economic Asso 24: 65-74.
  27. Sheatsley RB. 1965. How total hospital experience shapes patient's opinions of food. Hospitals. JAHA 39:105-109.
  28. Winfield JC. 1985. Effects of contract foodservice on patients food acceptance in A L.A. country hospital that serves the south health district. California State University, Long Beach. BS.

Cited by

  1. Analysis of Intakes and Satisfaction of Patient Foodservice in Mid-Sized Hospital Settings vol.44, pp.4, 2011, https://doi.org/10.4163/kjn.2011.44.4.326
  2. Perception of Foodservice Quality Satisfaction by Using Attitude in Company Cafeteria - Focused on Daejon Area - vol.28, pp.1, 2015, https://doi.org/10.9799/ksfan.2015.28.1.094
  3. Foodservice Satisfaction of Patients over 60 according to the Type of Foodservice Operation: The Case of B Hospital vol.26, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7856/kjcls.2015.26.4.683
  4. Assessment of foodservice quality and identification of improvement strategies using hospital foodservice quality model vol.4, pp.2, 2010, https://doi.org/10.4162/nrp.2010.4.2.163