A Study on Learning Evaluation Method by Using Fuzzy Theory

퍼지이론을 이용한 학습 평가 방법에 관한 연구

  • 정창욱 (신라대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 남재현 (신라대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 김광백 (신라대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

With the data base subject of first grade paper test of information handling technician, We proposed special method of evaluating learning ability directivity to judge that student can understand the contents of each chapter exactly or not, using assigned function and fuzzy deduction in this thesis. Using fuzzy logic, the proposed method of evaluating learning ability is dividing the presenting frequency of setting questions for examination about the subject of database into three rank and we can define this as the important. We applied the fuzzy assigned rate about the number of times of studying through the important of studying and the fuzzy assigned rate about formative evaluation to each of nine fuzzy deduction theories and than evaluated comprehension rate of learning. With the fuzzy grade about learning comprehension of each chapter and assigned rate about the score of generalized evaluation; We applied these two thing to the deduction rule of fuzzy and made it as defuzzifier and finally evaluated learning. We made that the result of eventual evaluating learning is very useful for learners to diagnosis learned contents by themselves and also it can be great material to judge that learners can get the goal of learning or not synthetically.

본 논문에서는 퍼지 이론을 이용한 학습 평가 방법을 제안하였다. 제안된 학습 평가 방법은 정보처리 데이터베이스 과목에 대한 기출문제의 출제 빈도수를 3등급으로 분류하고 이것을 중요도라 정의하였다. 학습 중요도에 따른 학습 횟수에 대한 퍼지 소속도와 형성평가 점수에 대한 퍼지 소속도를 각각 9개의 퍼지 추론 규칙에 적용하여 학습 이해도를 평가하였다. 최종적인 학습 평가는 각 장별 학습 이해도에 대한 퍼지 등급과 총괄평가 점수에 대한 소속도를 이용하여 퍼지 추론규칙에 적용하고 비퍼지화하여 평가하였다. 제시된 퍼지 이론을 이용한 학습 평가 방법은 학습자가 스스로 학습한 내용을 진단 할 수 있도록 도와주며, 학습목표의 성취여부를 종합적이고 객관적으로 판단할 수 있는 방법을 제공한다.

Keywords

References

  1. 김대현, 김석우, 교육과정 및 교육평가, 학지사, 2001
  2. 최대영, '표준 매개변수 소속 함수에 기반을 둔 구간 선형 변환 방법과 언어 근사에의 응용' 정보처리학회논문지, 제 8-B권, 제4호, pp.351-356, 2001
  3. 이광형, '퍼지 이론 및 동향' 한국정보과학회지, 제10권, 제1호, pp.5-7, 1992
  4. 신동희, 원성현, 정환묵, '퍼지이론을 적용한 교육평가 방법에 관한 연구,' 퍼지 및 지능시스템학회 논문지, 제6권, 제1호, pp.74-82, 1996
  5. 윤경희, 김선희, 원성현, '조건부 퍼지수를 이용한 교육 평가 방법에 관한 연구,' 퍼지 및 지능시스템학회 논문집, 제5권, 제2호, pp.273-278, 1995
  6. 김태경, 백인호, 김광백, '퍼지 이론을 이용한 자기 주도적 학습 평가 방법에 관한 연구, 한국 지능정보 시스템학회 추계학술대회논문집, pp.523-528, 2002
  7. 정덕철 외 5 명 공저, 정보처리기사 필기 특별대비, 영진출판사, 2003