DOI QR코드

DOI QR Code

적응형 교수 학습을 위한 퍼지 집합 기반 에이젼트 시스템

Fuzzy Set Based Agent System for Adaptive Tutoring

  • 발행 : 2003.10.01

초록

본 연구에서는 학습자들의 학습 과정을 모니터링하여 분석된 학습 특성에 따라 다르게 학습내용을 동적으로 구성하여 제공하는 에이젼트 기반의 적응적 교수 시스템을 구현하고 있다. 또한 학습자들의 능력을 평가하고 각 수준에 맞는 학습내용을 제공하기 위해 퍼지 개념을 이용하고 있다. 이를 위해, 코스웨어 설계시 학습목표의 중요도, 학습내용의 난이도, 학습목표와 학습내용과의 관련도에 따라 퍼지 수준 집합을 구성하고 이를 기반으로 학습자의 수준에 맞는 내용을 제공한다. 본 논문에서는 에이젼트를 이용하여 학습자들의 학습 상태를 지속적으로 모니터링하고, 평가 단계에서 학습자가 오답을 냈을 경우 적절한 힌트를 추론하여 제공하며, 분석된 학습 특성과 평가 결과에 따라 학습 내용을 동적으로 구성하여 줌으로서 적응적 교수 시스템을 효과적으로 구현하고 있다. 또한 퍼지 집합에 의한 수준별 학습 내용의 제공과 평가 결과는 학습과정에 나타나는 여러 가지 다양하고 불확실한 요소들을 고려하여 처리함으로써 보다 융통성 있는 교수 학습 방법을 제공할 수 있도록 한다.

This paper proposes an agent-based adaptive tutoring system that monitors learning process of learners' and provides learning materials dynamically according to the analyzed learning character. Furthermore, it uses fuzzy concept to evaluate learners' ability and to provide learning materials appropriate to the level of learners'. For this, we design a courseware knowledge structure systematically and then construct a fuzzy level set on the basis of it considering importance of learning targets, difficulty of learning materials and relation degree between learning targets and learning materials. Using agent, monitoring continually the learning process of learners 'inferencing to offer proper hints in case of incorrect answer in learning assesment, composing dynamically learning materials according to the learning feature and the evaluation of assesment, our system implements effectively adaptive instruction system. Moreover, appling the fuzzy concept to the system could naturally consider and ideal with various and uncertain items of learning environment thus could offer more flexible and effective instruction-learning methods.

키워드

참고문헌

  1. 강신천 외 2인, '교수 학습 지원을 위한 웹 에이젼트의 개발', 한국컴퓨터교육학회논문지, 제6권 제1호, pp.87-94, 2001
  2. 김태석 외 3인, '취약성 분석 알고리즘을 이용한 학습자 중심의 코스 스케쥴링 멀티 에이젼트 시스템의 설계', 정보처리학회논문지A, 제8권 제4호, pp.517-521, 2001
  3. 이건민, '웹 에이젼트를 이용한 교수-학습 시스템', 서울교육대학교 석사학위논문, 2000
  4. J. Wang, 'Intelligent Hyper-media Learning System on the Distributed Environment,' In the Proc. of the World Conference on Educational Multimedia and Hypermedia, 1997
  5. K. Nakabayashi et al., 'Architecture of an Intelligent Tutoring System in the WWW,' In the Proc. of AI-ED '91, pp.39-46, 1997
  6. Y. K. Baek and S. C. Kang, 'Designing and Implementing an Adaptive Web Agent for Facilitating Learner Participation in E-Learning,' In the Proc. of ICCE, 2001
  7. J. M. Bradshaw, Software Agent, MIT Press, 1997
  8. T. Vasileva, V. Trajkovic, D. Davcev, 'Experimental Data about Knowledge Evaluation in a Distance Learning System,' In the Proc. of IFSA/NAFIPS, pp.791-796, 2001 https://doi.org/10.1109/NAFIPS.2001.944704
  9. S. Weon, J. Kim, 'Learning Achievement Evaluation Strategy using Fuzzy membership Function,' In the Proc, of 31th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, pp.19-24, 2001 https://doi.org/10.1109/FIE.2001.963904
  10. G. D. Magoulas, K. A. Papanikolaou and M. Grigoriadou, 'Towards a Computationally Intelligent Lesson Adaptation for a Distance Learning Course,' In Proc. of the INNS-IEEE International Joint Conference on Neural Networks, pp.629-634, 2000
  11. D. Xu, H. Wang and K. Su, 'Intelligent Student Profiling with Fuzzy Models,' In the Proc. of the 35th Hawaii International Conference on system Science, 2002
  12. C. K. 'Using Fuzzy Numbers in Educational Grading System,' Fuzzy Set and Systems, Vol.83, No.3, pp.311-324, 1996 https://doi.org/10.1016/0165-0114(95)00298-7
  13. R. E. Bellman, L. A. Zadeh, 'Decision-making in a fuzzy environment,' Management Science, Vol.7, No.4, pp.141-146, 1970 https://doi.org/10.1287/mnsc.17.4.B141
  14. C. Ebert, 'Fuzzy Classification for Software Criticality Analysis, Expert System with Application,' Vol. 11 , No.3, pp.323-342, 1996 https://doi.org/10.1016/S0957-4174(96)00048-6
  15. H. G. Zimmermann, Fuzzy Set and Its Application, Boston, MA : Kluwer, 1991
  16. P. brusilovsky, Adaptive Educational System on the World Web: A Review of Available Technologies, http://www-aml.cs.umassedu/~stern/webits/itsworkshop/brusilovsky.html
  17. A. Dillon and E. Zhu, 'Toward a Generic Adaptive Hypermedia System,' In the Proc. of Second Workshop in Adaptive Hypertext and Hypermedia, pp.5-11, 1997
  18. S. Faulhaber and D. Weld, 'Hypadapter : An Adaptive Hypertext System for Exploratory Learning & Programming,' User Modeling & User Adapted Interaction, Vol. 6, No.2, pp.131-156, 1997 https://doi.org/10.1007/BF00143965
  19. M. Grigoriadou, K. Papanikolaou, H. Kornilakis and G. Magoulas, 'INSPIRE: an INtelligent System for Personalized Instruction in a Remote Environment,' In Proc. of 8th International Conference on User Modeling, 2001