The 3D Character Modeling for Golf Swing Motion Analysis by Economical Verification of Body Information

인체정보 DB의 경제적인 조합을 통한 골프 스윙 동작 분석용 3D 캐릭터 모델링

  • 곽현민 (한국표준과학연구원 정보전산그룹) ;
  • 채균식 (한국표준과학연구원 정보전산그룹) ;
  • 박찬종 (㈜가시오페아) ;
  • 이상태 (한국표준과학연구원 정보전산그룹)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

The national standard anthropometry of Korea is conducted every 5∼6 year term after its first research was started in 1979, The fourth research was conducted in 1997. The result of the national standard anthropometry has been reflected in manufactured goods design of allied industries such as clothing, shoes and furniture. In this paper, we measured anthropometry data for every bodily figurative classification after dividing users according to gender, age and bodily figure using the result of the national standard anthropometry. We constructed 3D character through the process of analyzing interrelation of measured anthropomeoy and measuring representative category. In the process for organization , we measured anthropometry which can effectively express sports action of golf, tennis etc. We made it by presenting measurement which is able to form each type of 3D character after the category was decided. Quantitative and objective valuation for posture and action became possible by developing visible information offer and posture action analysis protocol in theoretical approach for analysis of posture and action in sports.

우리나라의 국민표준체위조사는 1979년 1차 조사를 시작으로 약 5∼6년 주기로 실시되고 있으며, 1997년 제4차 조사가 실시되었다. 국민표준체위조사 결과를 기반으로 한 인체측정치는 의류, 신발, 가구 등 관련산업의 제품설계에 반영되었다. 본 논문에서는 국민표준체위조사 결과자료를 기본으로 성별, 연령별, 체형별로 사용자를 분류한 후 체형별 분류를 위한 인체측정치를 도출하였다 도출된 인체측정치의 상관관계를 분석, 대표적인 항목 도출 등의 과정을 통하여 3D 캐릭터를 구성하였다. 구성을 위한 과정으로 골프, 테니스 등의 스포츠 동작을 효율적으로 나타낼 수 있는 인체 측정치를 도출하였다. 항목이 결정되면 각 타입의 3D 캐릭터를 구성할 수 있는 치수를 제시하여 생성하였다. 스포츠의 자세 및 동작분석에 대한 이론적 접근에서 가시적인 정보제공 및 자세ㆍ동작분석 프로토콜을 개발함으로써 자세 및 동작에 대한 정량적ㆍ객관적 평가가 가능해졌다.

Keywords