A Study on Development of the Integrated Information Network Model for Knowledge and Information Resources Sharing

지식정보 공유를 위한 통합정보망 구축 모형 개발에 관한 연구

  • 정동열 (이화여자대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

The purpose of this paper is to suggest guidelines for building up an integrated information network(IIN) model that enables to enhance production, flow and use of knowledge and information. The IIN consists of four areas of key infrastructure, such as, education, labor market, school-industry cooperation, and lifelong education information infrastructure. Based on the analysis of current situations and problems of each information infrastructure, this paper raises variety of issues and solutions for the IIN model. Directions for building up the IIN includes both information base infrastructure and information support infrastructure.

국가 통합정보망 구축을 통하여 지식과 정보의 생산, 유통 및 활용을 극대화할 수 있다. 지식기반사회를 형성하는 기본적인 정보망은 교육, 노동시장, 산학협동 그리고 평생교육 정보망으로구성된다. 이들 네 영역의 정보망에 대한 현황과 문제점 분석을 기반으로 하여 국가인적자원개발을 위한 체계적인 통합정보망 구축방안을 제시하고자 한다. 국가 통합정보망 구축 방향을 정보기반 인프라와 정보지원 인프라로 구분하여 제시하고 있다. 정보기반 인프라를 위하여 지식과 정보에 대한 디지털화의 촉진, 접근성 향상, 컨텐츠 개발 등이 필요하며, 정보지원 인프라를 위해서는 법적$\cdot$제도적 기반 정비, 행$\cdot$재정 지원체제 정비 그리고 다양한 인적자원개발 정책이 요구된다.

Keywords

References

  1. 교육부. 2000. '학교도서관 정보화 현황 보고'
  2. 교육인적자원부. 한국교육학술정보원. 2001. '교육정보화백서'
  3. 교육인적자원부. 2001. '교육통계연보'
  4. 교육인적자원정책위원회. 2001. '21 세기 지식 강국을 주도할 국가연적자원개발 정책보고서'. 2001.6.29
  5. 금재호. 2001. '외국의 직업정보시스템 - 미국과 캐나다를 중심으로'. 노동부 , 한국노동연구원
  6. 정동열. 2000. 멀티미디어 학교도서관 구축방안 고찰 '한국문헌정보학회지'. 34(1):93-09
  7. 정동열. 김성희. 2001. 대학학술정보유통촉진을 위한 제도 개선에 관한 연구. '한국문헌정보학회지'. 35 (1): 47-75
  8. Haworth. N. 2001. Human resource development strategies for the knowledge economy. Presented at The International Conference on Human Resources Development Strategies in the Knowledgebased Society. Korea Press Center. Aug. 29. 2001. Korea
  9. Ruben. B. D. 1995. Quality in higher education. New Brunswick. NJ: Transaction Publishers
  10. Scott. Gary. 1997. Learning capital; The economic idea and causes of school quality. New York: University Press of America. Inc