Design and Implementation of ICT Applied LT&T Teaching and Loaming model

ICT를 활용한 LT&T 교수-학습 모형의 설계 및 구현

  • Published : 2003.12.01

Abstract

The improvement of abilities of utilizing information as well as the education of information is coming to the fore as a really significant matter for students living in knowledge and information-oriented society of the 21st century. In this respect, this study aims to develop a teaching and learning model for technical high school students who need mon desire and comprehensive faculty of their learning and to testify its efficiency by relating their abilities of using in with their curriculum. We propose a teaching and learning model, LT&T, which lets the students have academic interests and perform continuously learning activities by helping students themselves to find their achievements of learning and their learning ability. The LT&T teaching and learning model, proposed in this paper, is developed by combining LT and Tournaments, and it enhances individual several intellectual powers, and also activates the academic interests to increase the effects of learning. After we had a class using the LT and the LT&T, we conducted a sample survey of which results show that learning effects of LT&T is better than that of LT by students of more 80%.

21세기 지식 정보사회에서는 학생의 정보소양 교육은 물론 정보 활용능력의 증진이 매우 중요한 문제로 대두되고 있다. 학습의욕과 이해도가 다소 떨어지는 공업계 고등학생들을 대상으로 전문교과의 수업에 ICT 활용교육을 연계하여 교수-학습 모형을 개발하고 적용시켜 그 효율성을 검증하고 적용해 보았다. 본 논문에서는 ICT를 활용하여 공업계 고등학교 전문과목에 적합한 교수-학습모형을 개발함과 동시에 적용하여 그 사례를 분석하고 고찰하였다. 학생들이 학습에 대한 성취감 및 자신의 능력을 확인하도록 함으로써 학습관 심도를 높이고 지속적인 교수-학습 활동이 이루어질 수 있도록 하는 교수 학습 모형인 LT&T를 제안하였다. 본 논문에서 제안하는 LT&T 교수 학습 모형은 협동 학습 모형의 하나인 LT에 토너먼트 형성 평가를 결합한 모형으로서 개개인의 다양한 인지적 능력을 향상시킬 뿐만 아니라 수업에 대한 흥미를 유발하여 학습효과가 높은 것으로 조사되었다. LT 학습 모형과 LT&T 학습 모형 각각을 이용하여 수업을 실시하고 설문을 조사하여 결과를 분석한 결과 LT&T 학습 모형을 이용한 수업의 학습 효과가 LT 학습 모형을 이용한 수업 효과 보다 좋았다는 의견이 80% 이상 나타나 제안한 LT&T 학습 모형의 학습효과가 높다는 결과를 보여 주었다.

Keywords

References

  1. 정지웅, 김지자 역. '자기주도학습의 길잡이' 서울 교육과학사, P.30, 1999
  2. 송병무, 'ICT를 활용한 고등학교 에너지 단원의 교수,학습유형 개발 및 효과분석',경희대학교 석사학위논문, 2002
  3. 정문성 김동일, '열린교육을 위한 협동학습의 이론과 실제', 1998
  4. 변영계, '교수-학습 이론의 이해', 서울 학지사, 1999
  5. 한국교육학술정보원, ICT활용 교수- 학습 방법 연구, 2001
  6. 한국교육학술정보원, ICT 활용 교수- 학습과정안 자료집, 2001
  7. 한국교육학술정보원, ICT활용 교수- 학습 지도안 자료집, 2000
  8. 한국교육학술정보원 부산광역시교육청, ICT 활용교육 활성화를 위한 세미나 자료집, 2001
  9. 김옥선, ICT 활용 교육의 문제점분석 및 대안, 광주대학교 석사학위논문, 2001
  10. 이동원, 인간교육과 협동학습, 서울 성원사, 1995