교육용 사이트 CRM 평가 모델 설계

A Design of Customer Relationship Management Evaluation Model for Educational Site

  • 오성균 (서일대학 전기전자 컴퓨터계열 소프트웨어 전공)
  • 발행 : 2003.03.01

초록

고객 충성도 향상을 통해 이익 증대를 도모하는 CRM 기술은 기업의 중요 전략중 하나인 동시에, 교육용 사이트의 CRM 특성 평가는 CRM 적용 활성화를 위하여 필수적 항목이라 할 수 있다 따라서 본 연구에서는 CRM 기술의 정의 및 특성. 웹사이트 평가 동향을 분석한 후 최근의 정량적 전역 평가 방법론인 Web-site QEM을 이용하여 CRM 특성 평가 모델을 설계한다. 이에 현재 운영 중인 교육용 사이트의 CRM 특성 서비스 내용을 비교하고, 학생 사용자 관점에서 고객 충성도와 고객 만족도를 향상시키기 위한 CRM특성에 대한 평가 기준과 정량적 모델을 제안한다. 제안된 평가 모델의 일부를 운영중인 교육용 사이트에 적용하여 결과 값을 제시한다.

CRM technology, which increase the benefit with the improvement of customer loyalty, has been one of the important strategies of industry. At the same time it is essential to evaluate the CRM characteristics to activate the CRM technology in the educational sites. So in this study, CRM technology concept and Web-site evaluation trend is mentioned ahead. By using Web-site CRM, that is one of the latest quantitative global evaluation method, CRM characteristics evaluation model is designed. So CRM service contents of currently operational academic sites are compared and analyzed. And through students'point of view CRM characteristics evaluation base and quantitative model is proposed to improve customer loyalty and customer satisfaction. Computed results of proposed CRM evaluation model for the educational site is included partially.

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