Analysis of Assessment Model applying to Internet Business Mall

인티넷 비즈니스몰 평가모델의 분석 연구

  • 김제홍 (경민대학 인터넷비즈니스과) ;
  • 주상호 (협성대학교 경영정보학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

This paper focus on the analyzing objective bases for Proper assessment in Internet business mall. UP to now, assessment protocol of Internet business mall has been accomplished with financial factor, traffic factor and no quantitative factor respectively. But decision process of this malls value by one of these factors is not the best method. A new assessment model considering qualitative and quantitative factors is suggested and reviewed with existing model . As a result, a quantitative assessment protocol is appraised by a customer for the reason that this model includes not only comparative superiority between company but also weighting factor in assessment factors.

본 논문은 인터넷 기업의 비즈니스몰에 정당한 평가를 위한 객관적인 기준을 분석 연구하는데 그 목적이 있다. 일반적으로 인터넷비즈니스몰의 평가모형은 재무적 요소나 트래픽 요소, 비계량적 요소 각각을 갖고 하는 평가가 수행되어왔다. 그러나 이중 어느 것 한 요인만을 중심으로 인터넷비즈니스몰의 가치를 판단하는 것은 옳지 않는 것이다. 따라서 본 연구에서는 기존의 인터넷비즈니스몰 평가모형과 새롭게 연구되고 있는 계량적 요소와 비계량적 요소 모두를 고려해 평가하는 인터넷비즈니스몰의 평가모형을 살펴보았다. 계량적 평가모형은 기업간 상대적 우위뿐만 아니라, 평가요소간 가중치도 고려함으로써 비즈니스 모델에서 고객들이 중요하게 평가하고 있는 요인을 알 수 있다.

Keywords