웹 페이지의 감성에 관한 연구

A Study on sensibility of Web page

  • 선지현 (삼성전자 디지털 미디어 연구소) ;
  • 조경자 (연세대학교 인지과학연구) ;
  • 한광희 (연세대학교 심리학과)
  • 발행 : 2003.12.01

초록

본 연구는 웹 페이지 디자인의 감성모형을 구축하기 위해 실시되었다. 감성요소를 추출하기 위하여 첫째, 감성을 표현하는 어휘를 수집하고, 둘째, 감성어휘를 의미미분법을 사용해서 분류하고 셋째, 요인분석과 다차원척도법의 통계분석을 사용하였다. 본 연구결과로 얻어진 18개의 대표 어휘는 '독특하다. 신선하다, 화려하다. 소프트하다. 차갑다, 따뜻하다. 생생하다, 간단하다, 간결하다, 이색적이다, 도회적이다, 환하다, 칙칙하다, 밝다, 어둡다. 동적이다, 남성적이다, 딱딱하다'였으며, 세 개의 '밝다-어둡다', '소프트하다-딱딱하다', '간단하다-화려하다'의 감성 공간을 얻을 수 있었다.

This research was conducted to propose a sensibility model for web site design. At first, we collected 100 sensibility words related to web site design through analysis of journal and questionnaires and analysis of dictionary. 16 web sites were rated according to the degree of sensibility corresponding to each words, on the basis of the Semantic Differential(SD) method. The results of assessment were analyzed by means of the factor analysis and Multidimensional Scaling(MDS) method. From this relational analysis of sensibility words, the 18 representative words were abstracted as a result of the research included unique, unusual, rich, soft, cold, warm, vivid, simple, neat, dynamic, urban, light, somber, bright, dark, fresh, masculine, and hard. Also three sensibility dimensions bright-dark, soft-hard, simple-rich were found.

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