The exploration of the Internet-based web survey as a case study: Australian holiday travellers

인터넷에 기초한 웹조사 방법 사례연구 : 호주관광객

  • Published : 2003.04.01

Abstract

A self-selected web survey was utilised to Investigate the preference of online holiday travellers to the Internet functions applied to the extensive decision-making process by adoptingthe Canberra tourism website as a case study in Australia. The use of web-based surveys is not at a mature stage, compared to other traditional surveys such as mail survey and telephone survey that have already-known home addresses and phone numbers as a frame population. The adopted web survey relies on non-probability sampling without a known frame population thatcan cause serious research errors. Therefore, the results of this study need to be compared to other official published statistics in order toverify reliability or credibility of the self-selected web survey. This study discusses the extent to which the self-selected web survey can be validated by finding the significant difference not only between the demographic results of web survey and those of official statistics released by several articles including the Graphic, Visualizations and Usability Center (GVU) at Georgia Tech research but also between the travel background features and those of ‘ACT Tourism Masterplan 2001-2005’published by the Canberra Tourism & Event Corporation (CTEC) located in Australian Capital Territory (ACT).

호주에 있는 사례연구로 캔버라관광 웹사이트를 채택함으로써 복잡한 의사결정과정에 적용된 인터넷 기능들에 대한 온라인 관광객들의 선호도를 조사하기 위해서 자의적 선택 웹 조사방법이 사용되었다 모집단으로서 이미 알려진 집주소와 전화번호들을 갖고 있는 우편조사와 전화조사와 같은 다른 전통적인 조사방법에 비해 웹에 기초한 조사방법을 사용하기에는 아직 시기상조이다. 이 연구에서 채택된 웹 조사 방법은 심각한 조사오류들을 발생시킬 수 있는 알려진 모집단이 없는 비확률표본추출에 의존하고 있다. 따라서 이 연구의 결과들은 자의적 선택 웹 조사에 대한 신뢰성을 확인하기 위하여 공식적으로 발행된 통계 자료들과 비교될 필요가 있다. 금번 연구조사는 자의적 선택 웹 조사방법이 어느 정도까지 타당화 될 수 있는 지를 논의한다.

Keywords