A Study on Science-gifted Children's Adjustment, Self-Perception, Social Support, and Stress

과학영재아동의 적응, 자기지각, 사회적 지지 및 스트레스에 관한 연구

  • Published : 2003.06.01

Abstract

In this study, it was compared how different the adjustment, self-perception, social support and stress between science-gifted children and general children, and the difference between gifted boys and girls. And it was identified what are the effects on stress of science-gifted children. The subjects were 89 science-gifted children of the first grade in Middle School at JeonJu. Science-gifted students in this study were identified through the teacher nomination and CNU(ChonbukNational University) Science & Math Tests. We used the standard object as the comparative group (general children). The results of this study were as follow; First, all personal-adjustment and social-adjustment domains, self-perception and teacher support of science-gifted children were significantly higher than those of general children. All disadjustment domains, parent support and friend support of science-gifted children were significantly lower than those of general children. Second, the self-planning, prejudice, social competence, behavioral conduct, global self worth, parent support, teacher support and classmate support of the science-gifted children had the significant difference according to the gender. Third, the motive of accomplishment, self-planning, attachment and social-affirmation of the science-gifted children correlated negatively with their stress. Fourth, the social competence, athletic competence, physical appearance, behavioral conduct, global self worth and social support of the science-gifted children correlated negatively with their stress. The global self worth of the science-gifted children had the significant difference according to the variables such as teacher support, close friend support, parent support and classmate support in the other of name. The most influential factor was teacher support. The stress of the science-gifted children had the significant difference according to the variables such as parent support, close friend support and global self worth in the other of name. The most influential factor was parent support.

본 연구는 과학영재아동의 개인 및 일상생활에서의 적응수준, 성별에 따른 적응, 자기지각 및 사회적 지지의 차이를 파악하며, 스트레스와 적응과의 관계와 그들의 스트레스에 영향을 미치는 자기지각 및 사회적 지지 수준을 살펴보고자 하였으며, 연구결과로는 첫째, 과학영재아동의 개인적응, 사회적응, 자기지각과 교사지지는 일반아동의 이러한 능력보다 높은 것으로 나타났으며, 부적응, 부모지지, 친구지지는 과학영재아동이 일반아동보다 낮게 나타났다. 둘째, 과학영재아동의 자기기획, 편견, 사회적 역량, 행동품행역 량, 자아가치감, 부모지지, 교사지지, 학교친구지지는 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 과학영재아동의 성취동기, 자기기획, 애착 및 사회적 긍정성은 스트레스와 유의미한 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 과학영재아동의 사회적 역량, 운동역량, 신체외모역량, 행동품행역량, 자아가치감 및 사회적 지지와 스트레스는 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 과학영재아동의 자아가치감에 영향을 미치는 변인은 교사지지($\beta$=.26), 친한친구지지($\beta$=.25), 부모지지($\beta$=.21), 학교친구지지($\beta$=.21)순이고 이들의 설명력은 41%이었다. 또한 과학영재아동의 스트레스에 영향을 미치는 변인은 부모지지($\beta$=-.32),친한친구지지($\beta$=-.28), 자아가치감($\beta$=-.28)순이고 이중 부모지지가 가장 예측력이 큰 변인이었으며, 이들의 설명력은 38%이었다.

Keywords

References

  1. 고순희(1995). 고등학교 학생들의 스트레스와 대처방식 및 적응의 관계-과학고등학교와 일반계 고등학교 학생들의 비교. 석사학위논문. 원광대학교
  2. 공환택(1990). 고등학교 영재집단의 스트레스 특성에 관한 조사연구. 석사학위논문. 우석대학교
  3. 김성수(1999). 고등학교 과학영재 집단의 스트레스에 관한 연구 : 과학고등학교와 일반고등학교의 비교분석을 통하여. 석사학위논문. 공주대학교
  4. 민영순(1978) 교육심리학. 서울: 문음사
  5. 민진숙(1998). 영재의 또래지위와 자기지각. 석사학위논문. 숙명여자대학교
  6. 박성옥, 이영환, 한종혜(1996). 아동의 사회적지지 및 역량지각과 스트레스와 관계연구. 영유아보육프로그램의 실효성 검토 및 모형개발 발표논문집, 한국영유아보육학회 '96추계학술대회
  7. 박성익(1995). 영재교육에 있어서의 교수방법 및 교수전략. 영재교육연구. 5(1)
  8. 서혜전(1993). 아동의 스트레스 대처양식, 언어적 표출과 사회적응에 관한 연구. 석사학위논문. 숙명여자대학교
  9. 송경애(2001). 중학교 과학영재의 완벽주의 성향과 스트레스와의 관계. 석사학위논문. 건국대학교
  10. 육근철(1992). 과학고등학교 학생의 스트레스에 관한 연구. 과학영재연구 1(1)
  11. 윤재은(1994). 영재집단의 학교생활적응과 스트레스 및 그 대처방법. 석사학위논문. 연세대학교
  12. 윤혜정(1993). 청소년의 일상적 스트레스와 사회적 관계망 지지지각. 석사학위논문. 서울대학교
  13. 이영환, 한종혜, 박성옥(1997). 외국 척도의 국내 연구적용에 있어서 문제점. 아동권리연구, 한국아동권리학회 창간호
  14. 이주현(1997). 영재아의 학교적응과 사회성숙도에 관한 연구. 석사학위논문. 숙명여자대학교
  15. 전경원(2000). 한국의 새천년을 위한 영재교육학. 서울 : 학문사
  16. 최명구, 김경자(1995). 아동의 자기 역량과 스트레스 및 스트레스 대처방식과의 관계. 대학생활연구 제 13호, 한양대학교 학생생활상담 연구소
  17. 한국교육평가센터(1998). 종합적응능력검사도구. 대교
  18. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지지각과 행동문제. 박사학위논문. 서울대학교
  19. 한성희(2002). 영재 중학생이 지각한 사회적 지지와 학교생활적응과의 관계. 석사학위논문. 건국대학교
  20. 한종혜, 박성옥, 이영환(1997). 친구, 가족, 교사의 사회적지지 및 자아가치감에 따른 아동의 스트레스. 학국생활고학, 6(1)
  21. Bandura, A.(1981). Self-referent thought: A developrnental analysis of self-efficacyIn J. H. Flavell & L. Ross(Eds.), SociaI cognitive development: Frontiersand. possible futures. New York: Cambridge University Press
  22. Cobb, S. (1976). Social support as a mediator of life stress. PsychosometicMedicine
  23. Coopersmith, S.(1967). The antecedents of seIf esteem. San Francisco; Freeman
  24. Dubow, E. F., & Ullman, D. G.(1989). Assessing social support in elementaryschool children : The survey of children's social support. Journat of ClinicalChild Psychology, 18(1)
  25. Furman, W., & Buhrmester, D. (1992). Developmental changes in children andadolescents perception of their social network. Unpublished paper. Universityof Denver
  26. Gardner, H. (1983). Frames of mind : The theory of multiple intelligence. NY:Basic Book
  27. Harter, S.(1982). The perceived competence scale for children. Chitd Development,53, 87-97 https://doi.org/10.2307/1129640
  28. Harter, S. (1985). Manual for the self-perception profile for children. Denver, CO:Univ. of Denver
  29. Harter, S. (1987). The determinants and Mediational Role of Global Self-Worth inChildren. In Wiley series on personality processes, Contemporary topics indevelopmental psychology. John Wiley & Sons, Inc
  30. Harter, S., & Connell, J. P.(1984). A structural modal of the relationships amongacademic achievement and children's self-perceptions of competence, control,and motivational orientation in the cognitive domain. In J. Nicho11s(Ed.) The development of achievent motivation. Greenwich, CT:JAI Press
  31. Janos, P. (1983). The psycholsocial adjustment of children of very superiorintellectuat abiIity. Ohio State Univ
  32. Karnes, F. A. & Whorton, J. E(1988). Attitudes of intellectually gifted youthtoward school. Roeper Review, 10(3), 173-175 https://doi.org/10.1080/02783198809553120
  33. Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. N.Y; SpringerPublishing co
  34. Platow, J. A. (1984). Handbook for Identifying the Gifted/Talented U.S.A:VenturaCountry Super intendent of schools office(in)
  35. Rosenberg, J. A. (1979). Conceiving the seIf. NY: Basic Books
  36. Webb, J. T. (1993). Nurtuhng social-emotional development of gifted children:In A. H. Heller, K. Monks, F. J. & Passow, International handbook ofresearch and devetopment of giftedness and tatent. Oxford: Pergamon press