DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Reading's Metadata of Internet-Based School library Information System

인터넷 기반 학교도서관 정보시스템의 독서 관련 메타데이터에 관한 연구

  • 이병기 (서울경영정보고등학교, 중앙대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

The Ministry of Education and Human Resources Development is propelling the estabilishment project of Internet-based School Library Information System for prepares a foundation of resource sharing and inter-school library loan, to improvement of DB construction's efficiency and to reduces a maintenance's burden of local information system. This system adapted the Dublin Core based DLS-I metadata to accommodate teh network resources and conventional MARC, it will be able to use easily. But this system does not consider metadata for reading instruction that the important element of school library service. Thus, this study is review to the necessity of description on the reading and reading instruction beside of bibliographic data, extracts a metadata elements of reading and reading school library information system(DLS-I metadata)

교육안전자원부에서는 학교별 자원공유와 상호대차 여건 조성, 단위 학교 데이터베이스 구축의 효율성 도모, 단위 학교 목록 데이터 입력 및 시스템 관리부담 경감 등을 목적으로 인터넷 기반 학교도서관 정보시스템을 구축 운영 중에 있다. 이 시스템은 기존의 MARC데이터는 물론 다양한 형식의 네트워크 자원을 수용하고 누구나 쉽게 적용할 수 있도록 더블린 코아(DC)를 기반으로 한 고유 메타데이터(DLS-I)를 사용하고 있다. 이는 데이터 구조의 간략화와 동시에 주제 영역의 특성을 반영할 수 있는 DC를 채택함으로써 학교도서관의 주요 서비스 중의 하나인 독서교육에 필요한 각종 데이터를 체계적으로 기술, 활용할 수 있는 여건이 조성되어 있음에도 불구하고 이를 고려하지 못하고 있다. 따라서 본고에서는 학교도서관 정보시스템은 서지적 요소이외에 독서 관련 정보를 체계적으로 기술해야할 필요성을 언급하고 독서 관련 데이터 요소를 추출하고 이를 인터넷 기반 학교도서관 정보시스템(DLS-I)에 추가, 확장 할 수 있는 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부. 1997. '고등학교 교육과정(1) : 교육부 고시 제1997-15호'. 서울: 교육인적자원부
  2. 김효정 등. 1999. '독서교육의 이론과 실제'. 서울: 한국도서관협회
  3. 독서지도연구회. 1975. '독서지도사전'. 서울: 경인문화사
  4. 박수자. 1999. 텍스트 유형별 읽기 수업 설계에 관한 연구. '한국초등국어교육학회'. 15(1): 95-130
  5. 손정표. 1982. '독서지도방법론'. 서울: 학문사
  6. 신헌재 등. 1993. '독서교육의 이론과 방법'. 서울: 서광학술자료사
  7. 아이네크(주). 2002. '부산디지털자료실지원센터 Ens-B 이용자 연수 교재'. 서울: 아이네크(주)
  8. 안성수. 2000. 독서교육의 과제와 전략. '제주대학교 백록논총'. 2집: 65-83
  9. 이병기. 2003. 인터넷 기반 학교도서관 정보시스템 (IBSLIS)의 평가에 관한 연구. '한국정보관리학회지'. 20(1): 31-51
  10. 이용효. 2001. '국가 표준 교육정보 메타데이터형식 개발 연구'. 서울: 한국교육학술정보원
  11. 이치주. 2000. 더블린 코어와 MARC. '도서관 문화'. 41(6): 4-32
  12. 한태명. 2002. '교육용 컨텐츠 메타데이터표준화 연구'. 서울: 한국교육학술정보원
  13. 한국교육학술정보원. 2002a. '2002년도 디지털자료실지원센터구축.운영'. 서울: 한국교육학술정보원. 사업보고 PR 2002-13
  14. 한국교육학술정보원. 2002b. '교육용 컨텐츠 메타데이터 작성 및 활용 안내서'. 서울: 한국교육학술정보원. 사업보고 PR 2002-3
  15. 한국교육학술정보원. 2003.
  16. 한국도서관협회. 1999. '상황별 독서목록: 아동.청소년편'. 서울: 동협회
  17. Bocher. Bob. 2000. 'The Advantages and Disadvantages of Sharing Automated Library System'. State of Winsconsin Development of Public Instruction. [online].[cited 2002.11.12].
  18. DCMI Education working group. 2000.
  19. Greenberg, Jane. 2000. 'Metadata for a Digital Library of Educational Resources.' Journal of Internet Cataloging, 3(2): 127-144 https://doi.org/10.1300/J141v03n02_02
  20. Mosenthal. P. 1984. 'Reading comprehension research from a classroom perspective.' in promoting reading comprehension. Flood. J. ed. NY: International Reading Association
  21. Murphy, Catherine. 1997.'Curriculum Enhanced ARC.' In Cataioging Correctly for Kids. 3rd ed. Chicago. ALA.
  22. Pennsylvania DoE. 1998. The Pennsylvania Assessment System: Reading Instruction Handbook Pennsylvania: Pennsylvania Department of Education