Comparative Analysis of Middle School Science Curriculum between Korea and Israel

우리나라와 이스라엘의 중학교 과학과 교육과정 비교연구

  • Published : 2003.10.30

Abstract

The research aimed to compare science curriculum between Korea and Israel and find out characteristics of science curriculum in Israel at middle school level. The middle school 'science' of the 7th revised national curriculum in Korea and middle school 'science and technology' in Israel were compared. Among characteristics of the Israel curriculum of 'science and technology,' distinct ones are as follows: First, 'science and technology' was most highly emphasized with the largest number of time allotment among all subjects at middle school level in Israel. Second, the contents of 'science and technology' were classified into seven areas of 'energy and interaction', 'materials', 'organism', 'earth and the universe', 'technological systems and products' . 'information and communication',and 'ecosystems' rather than four areas of energy, materials, life and earth in Korea. Third, 'organism' was allocated with the highest number of hours among seven areas. Fourth, objectives of each content of 'science and technology' were divided into three categories: scientific aspect, technological aspect, and social value and objectives of each category were related to one another. This characteristic seems to stress STS, multidisciplinary, and interdisciplinary approaches in 'science and technology' in Israel. Such characteristics of the 'science and technology' education in Israel are likely to make significant contributions to establish human resources of highly developing science and technology including IT, BT, NT, ST in the future society. Reflecting upon the characteristics of 'science and technology' education in Israel, Korea might seek for ways to improve its national power based on science and technology through strengthening science and emphasizing science and technology contents among school curriculum.

본 연구에서는 첨단 과학기술의 발달로 세계의 경제권을 주도하고 있는 이스라엘의 중학교 과학기술의 교육과정을 우리나라의 제7차 중학교 과학과 교육과정과 비교하였다. 우리나라에 비해, 이스라엘은 21세기 첨단 과학기술이 주도하는 국제사회에서의 국가 경쟁력을 과학기술교육의 강화에 기반을 두고 있는 것으로 고찰되었다. 이스라엘은 과학기술을 가장 강조하여 수업시간 수를 최고비율로 배당하고 있으며, 과학영역의 물리, 생물, 화학, 지구과학의 고전적 구분보다는 과학기술의 첨단 내용과 기술 사회적 측면의 내용을 첨가하여 에너지와 상호작용, 물질, 유기체, 지구와 우주, 기술체계와 생산, 정보와 통신, 생태계의 7개의 필수영역으로 구분하고 있었다. 특히 생태계을 가장 강조하고 있는 것으로 나타났다. 세부내용에서는 기술적 측면과 사회적 가치 측면을 강화하고 다학문적, 간학문적 접근방법을 도입한 과학 기술 사회 접근방법을 강화하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 이스라엘의 과학 기술교육 교육과정의 내용, 수업시수 배분의 특징은 정보기술(IT), 생명공학기술(BT), 나노기술(NT) 등의 미래 유망 신기술을 추구하는 국가 과학기술인력의 기반을 형성하는 데 성공적으로 기여할 것으로 고찰되었다.

Keywords

References

  1. 교육부(1997a). 교육부 고시 제 1997-15호 [별책 9] 과학과 교육과정. 서울: 교육부
  2. 교육부(1997b). 중학교 교육과정 해설(III) : 수학, 과학, 기술.가정, 교육부 고시 제1997-15호. 서울: 교육부
  3. 김찬종(2001). The Content of Primary Science in the National Curriculum of Korea, China. and Japan. 한국과학교육회지, 21(5). 924-943
  4. 박윤배(1998). 중학교 과학 교과서의 국제 비교. 한국과학 교육학회지. 18(1), 19-34
  5. 박종윤,김숙현, 나미오 나가수(2000). 한국과 일본의 수도권 소재 중학교 과학수업세서 과학-기술-사회적 접근의 적용 실태. 한국과학교육학회지, 20(4), 599-610
  6. 백성혜, 이옥희(1998). 과학교육 개혁운동에 관련된 과학 성취 개념의 비교분석. 한국과학교육학회지, 18(4), 571-588
  7. 송진웅(2000). 영국에서의 과학-기술-사회 교육의 태동과 발전과정(II): 20세기 후반을 중심으로. 한국과학교육학회지, 20(1), 52-76
  8. 송진용(2001). 1930-50년대 영국의 과학시민의식운동과 L. Hogben의 Science for the Citizen. 한국과학교육학회지, 21(2), 385-399