집단유전 개념 학습에서 귀납적 - 연역적인 수업효과 비교

A Comparative Study of Inductive and Deductive Instructional Effects on the Learning of Population Genetic Concepts

  • 발행 : 2003.04.30

초록

본 연구는 집단 유전(하디-바인베르크 법칙)개념 학습에 있어서 귀납적 지도 방법과 연역적 지도방법에서 효과의 차이를 알아보고 학습자의 인지적 특성에 맞는 수업모형에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 연구대상은 고등학교 남학생 180이며 90명은 귀납식 수업모형, 90명은 연역식 수업모형으로 수업을 하였다. 인지적 특성을 파악하기 위해서 논리적 사고력 검사(GALT)와 인지양식 검사(GEFT)를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 귀납적인 지도 방법이 연역적인 지도방법에 비해서 유의도 수준 0.01에서 개념 검사 및 성취도 검사에서 유의미하게 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 귀납적 지도방법이 형식적 조작기의 학생과 장 독립적 학생에게 있어서 연역적 지도방법에 비해 더 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 인지수준이 과도기에 있는 학습자와 장의 존적인 학습자에게 있어서는 연역적 수업이 평균으로 볼 때는 효과적이었으나 통계적으로는 의미가 없었다. 이러한 결과는 교사들의 학습전략을 다양화 및 학습자의 인지수준과 인지양식에 대한 고려가 필요함을 시사해준다.

The purposes of this study was to investigate the effect of inductive Instructional method and deductive one concerning the learners' population genetic concepts and achievement according to learners' cognitive characteristics. For the study, 180 students were sampled from a boys' high school: 90 students for inductive teaching method and 90 students for deductive teaching method. Group Assessment of Logical Thinking(GALT) and Group Embedded Figure Test (GEFT) were used as the measure of cognitive characteristics. The results of this study were as follows. 1) The inductive instructional method was more effective in the understanding of population genetic concepts and their achievement. 2) Inductive instructional method was more effective than deductive one for the learners in formal operational level and in field independent cognitive style. 3) For the learners in a transitional level and field dependent cognitive style, deductive instructional way was more effective than inductive way on the average, but it was not statistically significant. It was turned out that learners' cognitive level was one of important factors when teachers instruct the concept of population genetics.

키워드

참고문헌

  1. 구윤모(1991). 논리사고 수준과 문제 맥락에 따른 물리개념의 위계구조. 한국교원대학교 석사학위논문
  2. 김영미 (2001). 고등학생의 인지특성 및 과학창의력에 따른 탐구중심의 유전관련 교수-학습 모듈 수업의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  3. 김진례(1996). 귀납적 수업과 연역적 수업이 인지영역의 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  4. 문관용(1979). 인지양식과 교수변인의 배합이 학업성취 및 정의적 행동에 미치는 영향. 고려대 교육대학원 석사학위논문
  5. 박승기(1993). 중학교 수학교육에 있어서 귀납적 지도방법과 연역적 지도방법의 비교연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  6. 박종실(1992). 발문형식과 과제자료 제시방법이 학업성취수준에 미치는 영향. 고려대 교육대학원 석사학위논문
  7. 박호수(1995). 귀납적 및 연역적 수업이 지식 및 지적 기능의 학습에 미치는 효과. 동아대학교 석사학위논문
  8. 오영순(1997). 사려성-충동성 인지양식에 따라 귀납적 수업과 연역적 수업이 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  9. 이명환(2001). 귀납적 계열 발문 수업과 연역적 계열발문수업이 지적 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  10. 이주천(1988). 장의존적-장독립적 인지양식에 따른 수업방법의 효과. 전북대 대학원 석사학위논문
  11. 임선하(1984). 학습자의 인지양식과 자료의 제시형태가 개념획득에 미치는 효과. 서울대학교 석사학위논문
  12. 정범모(1977). 학업성취의 요인. 교육출판사
  13. 최희재(1981). 중학교 수학교육에서 귀납적 지도방법과 연역적 지도방법의 비교 연구. 건국대학교 석사학위논문
  14. 홍준의(1998), 학생의 인지수준과 순환학습이 ‘삼투’ 개념의 이해에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  15. Ausubel, D. P.(1964). Some Psychology and Ausubel, D. P. (1964). Some Psychology and Educational Limitations of earning by Discovery. The Arithmetic Teacher, 11, 290-302
  16. Baron, J.(1985). Personality and intelligence. In R. J. Stenberg(Ed.) Handbook of Human Intelligence. NY.: Cambrige
  17. Berliner, D. C., & Cahen, L. S.(1973). TraitTreatment Interaction and Learning. In F. N. Keriiner(ed.), Review of Research in Education. Itasca, III.: Peacock
  18. Francis, E. W.(1975). Grade level and Task Difficulty in Learning by Discovery and Verbal Reception. Journal of Educational Psychology, 67, 146-150 https://doi.org/10.1037/h0078684
  19. Hermann, G. (1969), Learning by Discovery: A Critical Review of Studies. The Journal of Experimental Education, 38, 58-72.
  20. Roadrangka, V., Yeany, R. H., & Padilla, M. J. (1983). The Construction and Validation of Group Assessment of Logical Thingking(GALT). Paper presented at the 56th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Dallas, Texas
  21. Shumman, L. S.(1968). Psychological Controversies in the Teaching of Science and Mathematics. Science Teacher, 35, 89-90
  22. Winterer, J.(2000). A Lab Exercise Explaining Hardy-Weinberg Equilibrium and Evolution Effectively. American Biology Teacher, 63, 678-687 https://doi.org/10.1662/0002-7685(2001)063[0678:ALEEHE]2.0.CO;2
  23. Worthen, B. R.(1968). Discovery and expository task presentation in elementary mathmatics. Journal of Educational psychology