DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Aerodynamic Characteristics of Hanyang Low Speed Wind Tunnel

한양대학교 중형 아음속 풍동의 공력특성에 관한 연구

  • Published : 2003.05.01

Abstract

The optimum design of Hanyang low speed wind tunnel has been performed to augment flow uniformity and to reduce turbulence intensity of wind tunnel test section have to be known for reliability of wind tunnel test. The non-uniformity and turbulence intensity of Hanyang low speed wind tunnel were measured with Pilot tube and X-type hot-wire probe at various wind speeds. As the results, the non-uniformity decreases as the wind speed increases. The non-uniformity is relatively high in the proximity of the diffuser. The turbulence intensity is a little higher than design requirement in the middle of the test section.

한양대학교 중형 아음속 풍동의 설계요구사항에 따라 균일도 증가 및 난류도 감소를 위한 최적설계를 수행하였다. 신뢰성 있는 풍동실험을 위해 먼저 풍동 시험부의 균일도와 난류강도 특성이 먼저 파악되어야 한다. 한양대학교 중형 아음속 풍동의 비균일도와 난류강도는 세 부분의 속도영역에서 피토관과 X형 열선프로브로 각각 측정되었다. 풍동 시험부의 유속이 증가함에 따라 비균일도가 작아졌으나 시험부의 측정단면이 확산부에 가까워질수록 비균일도가 크게 나타났다. 난류강도는 시험부 중앙에서 설계 요구조건에 비해 약간 높게 측정되었다.

Keywords

References

  1. 아음속 공력시험 연구실, 2002, "한국공력시험설비," 한국항공우주연구원.
  2. 한양대학교 응용공기역학연구실, 2000, "한양대학교 중형 아음속 풍동 설계 최종 보고서," 한양대학교.
  3. 이정묵, 백제현, 1990, "아음속 풍동의 설치에 관한 연구," 포항공과대학.
  4. Dryden, H. L. and Schubauer, G. B., 1947, "The Use of Damping Screens for the Reduction of Wind-Tunnel Turbulence," Arronautical Science, pp. 221-228.
  5. Barlow, Jewel B., Rae, William H. Jr. and Pope Alan, 1999, Low-speed wind tunnel teting, 3rd Ed., John Wiley & Sons, Inc.
  6. Morel, T., 1975, "Comprehensive Design of Axisymmetric Wind Tunnel Contractions, "Journal of Fluids Engineering, pp. 225-233.
  7. Bruun, H. H., 1995, Hot-White Anemometry, Oxford Unversity Press, New York, pp. 132-175.
  8. Paton, Barry E., 1999, Sensors, Transducers, Labview, Prentice Hall PTR.

Cited by

  1. Study on Tip Clearance Effect of a Counter-Rotating Ducted Fan for VTOL UAV vol.41, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5139/JKSAS.2013.41.7.516