중학교 1학년 학생들의 변인통제 능력 향상을 위한 메타전략 활동의 효과

The Effect of Metastrategic Activities on 7th Grade Students' Variable Controlling Abilities

  • 정진우 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 장명덕 (공주교육대학교 과학교육과) ;
  • 정철 (대구대학교 환경교육과) ;
  • 허병철 (한국교원대학교 지구과학교육과)
  • Jeong, Jin-Woo (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Jang, Myoung-Duk (Department of Science Education, Gongiu National University of Education) ;
  • Cheong, Cheol (Department of Environmental Education, Daegu University) ;
  • Heo, Byung-Cheol (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education)
  • 발행 : 2003.12.31

초록

이 연구의 목적은 메타전략 활동이 중학교 1학년 학생들의 변인통제 능력 향상에 효과가 있는지를 조사하는 것이었다. 이를 위해 대구광역시내 1개 중학교 1학년 3학급을 각각 메타전략 활동집단, 문제풀이 활동집단 및 통제집단으로 선정하였다. 처치활동으로 메타전략 활동집단에게는 매회 15분씩 총 4회에 걸쳐 어느 한 특정 상황에서 변인통제전략에 대한 컨트롤, 모니터 및 평가 등의 활동이 요구되는 자료를 투입하였다. 문제풀이 활동집단에게는 메타전략 활동집단과 같은 방법으로 활동자료를 투입하였으나 그 내용은 다양한 상황하에서 여러 가지 변인통제 문제들을 해결하는 활동으로 구성되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 메타전략 활동집단은 문제풀이 활동집단 및 통제집단보다 변인통제 능력 향상에 효과적이며(p<.05) , 그 효과는 지속적이었다(p<.01). 문제풀이 활동집단의 경우, 통제집단보다 효과는 있었으나(p<.05) 지속 효과는 없었다. 둘째, 변인통제 능력의 요소별 발달 정도를 집단간 비교 분석 결과, 메타전략 활동집단이 문제풀이 활동집단보다 고정변인 찾기 능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 보인 반면(p<.01), 독립변인 찾기 능력에서는 통계적으로 유의미한 차이가 없었으며, 종속변인 찾기 능력 발달로의 전이의 효과는 없었다. 따라서 이상의 연구 결과를 종합해 볼 때, 과학탐구능력 중의 변인통제 능력을 향상시키기 위해서는 다양한 문제를 해결하도록 하는 활동 못지 않게 한 문제에 대해 깊이 생각해보는 메타전략 활동이 효과가 있음을 알 수 있었다.

The purpose of this study was to investigate the effect of a metastrategic activity on the development of student variable controlling abilities. Three groups of seventh graders at a middle-school in the City of Daegu participated in this study: a metastrategy activity group (ME), a problem-solving activity group (PR), and a control group (CO). The ME group was given metastrategy activity worksheets, which required students to monitor, control, and evaluate variable control strategies in a specified situation. The PR group was given problem-solving activity worksheets, which were needed to solve problems in various situations. The results were seen as follows. First, the metastrategy activity group showed better achievement (p<.05) and a longer standing effect (p<.01) than the other groups in the development of variable control ability. The problem-solving activity group was more effective than the control group (p<.05) in the development of variable controlled ability, but there was no lasting effect of the acquired ability. Second, the metastrategic activity group was more effective than the problem-solving activity group in finding fixed variables (p<.01), but not as effective in uncovering independent variables. What is not transferred to the development of the ability to find dependent variables.

키워드

참고문헌

  1. 김재우, 오원근, 1998, 중학생의 교과서 실험 수행에서 나타난 문제점(실험목표와 관련 변인 인식 및 인식한 목표와 도출된 결론의 관련성). 한국과학교육학회지, 18 (1), 35-42
  2. 장명덕, 2001, 다른 아동이 수행한 모의 실험 과정을 평가하는 메타인지 활동이 아동의 과학 추론 전략 향상에 미치는 효과에 관한 미시 발생학적 분석, 한국교원대학교 교육학박사학위 논문
  3. Duggan, S., Johnson, P., and Gott, R., 1996, A critical point in investigative work: Defining variables. Journal of Research in Science Teaching, 33 (5), 461-474 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199605)33:5<461::AID-TEA1>3.0.CO;2-P
  4. Germann, PJ., Aram, A., and Burke, G., 1996, Identifying patterns and relationships among the responses of seventh-grade students to the science process skill of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching, 33 (1), 79-99 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199601)33:1<79::AID-TEA5>3.0.CO;2-M
  5. Lawson, A., Blacke, A., and Nordland, F, 1975, Training effects and generalization of the ability to control variables in high schools biology students. Science Education, 59 (3), 387-396 https://doi.org/10.1002/sce.3730590314
  6. Lawson, A. and Wol1rnan, w., 1976, Encouraging the transition from concrete to formal cognitive functioning an experiment. Journal of Research in Science Teaching, 13 (5), 413-430 https://doi.org/10.1002/tea.3660130505
  7. Lin, X. and Lehman, J.D., 1999, Supporting learning of variable control in computer-based biology environment: Effects of prompting college students to reflect on their own thinking. Journal of Research in Science Teaching,36 (7), 837-858 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199909)36:7<837::AID-TEA6>3.0.CO;2-U
  8. Martin, DJ., 1997, Elementary science methods. New York, Delmar publisher
  9. Pearsall, S.H., 1999, Effects of metacognitive exercise on the development of scientific reasoning. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University. UMl Nurnber: 9930773
  10. Ross, J.A., 1988, Controlling variables: a meta analysis of training studies. Review of Educational Research, 58 (4), 405-437 https://doi.org/10.3102/00346543058004405
  11. Ross, J.A. and Maynes, F, 1983, The development of a test of experimental problem-solving skills. Journal of Research in Science Teaching, 20 (1), 63-75 https://doi.org/10.1002/tea.3660200107