지구과학의 정체성과 학문 분류

Identity and Academic Classification of Earth Science in Korea

  • 이창진 (충북대학교 사범대학 과학교육학부 지구과학교육)
  • Lee, Chang-Zin (Earth Science Education, School of Science Education, College of Education, Chungbuk National University)
  • 발행 : 2003.12.31

초록

2000년대에 들어와서 강력하게 추진되고 있는 국내 학회와 학술지에 대한 평가는 학회와 학술지의 장래를 결정하게 되는데 여기에 대한 한국지구과학회의 대응과 그 결과를 제시하고 앞으로 지구과학이 어떤 방향으로 연구하고 교육해야 하는지를 토의해 보고자 한다. 2002년에 실시된 학술진흥재단 평가에서 한국지구과학회지가 우수하게 평가되어 학술진흥재단의 등재지로 선정되었으며, 한국지구과학회의 정체성을 결정하는 지구과학 학문 분류 (2002년도)가 학술진흥재단에 그대로 반영되었다. 그리고 2003년도부터 국가 학문 분류를 확정하기 위하여 KISTEP(한국과학기술기획평가원)에서 실시한 공청회와 의견 수렴에 적극적으로 참여하여 우리의 학문 분류 안을 관철시켰다. 그리고 2003년도 학술진흥재단학문분류를 위하여 지구과학분야의 학문 분류 안을 제출하였다. 앞으로도 학술지 평가와 학문 분류 조정이 계속적으로 이루어지기 때문에 지구과학의 정체성과 함께 지구과학의 학문 분류에 대하여 지속적으로 연구해야 할 것이다.

Since the year 2000, emphasis has been placed on a more strict evaluation of national academic societies and their journals, which has caused most societies to endeavour to produce higher quality journals and research. Korean Earth Science Society (KESS) should be such an exemplary model. Thus, the purpose of this study was to isolate characteristics of well-evaluated academic societies and explore the direction KESS should proceed to better its educational agents and strengthen its research contributions. Back in 2002, the Korean Research Foundation graded the journal of KESS as an officially qualified journal. It was bequeathed the first institute to be registered in the category of Earth Science. Furthermore, such classification was accepted as national academic classification and Scientific Citation Index through a public hearing executed by the Korea Institute of Science and Technology Evaluation and Planning in 2003. Currently, the Korean Research Foundation is reviewing a proposal to approve Earth Science as a unique citation index category. This proposal is quite crucial in that such an approval would be followed by increased funding and affect the future status of KESS. More support and interest from all members of KESS are required to establish the identity of Earth Science as an independent academic entity.

키워드

참고문헌

  1. 송희석, 1983, 한국지구과학 교육과정의 변천에 대한 분석. 한국지구과학회지, 4 (1), 23-30
  2. 송희석, 1991, 한국고등학교 지구과학교육과정의 성립배경 및 변천. 한국지구과학회지, 12 (3), 266-276
  3. 신동희, 2001, 지구과학과 환경교육. 한국지구과학회지, 22(2), 147-158
  4. 우종옥, 1989, 한국지구과학의 현황과 전망. 한국지구과학회지, 10 (2), 247-249
  5. 유경로, 1989, 한국지구과학의 발자취. 한국지구과학회지, 10 (2), 240-242
  6. 임은경, 홍상욱, 정진우, 2000, 지구계교육의 현장적용에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21 (2), 93-102
  7. Mayer, V.J, 1991a, Earth Systems Science: A planetary perspective. The Science Teacher, 58, 34-39
  8. Mayer, V.J, 1991b, A framework for earth systems education. Science Activities, 28, 8-9
  9. Mayer, V.J, 1992, Earth System Education: origins and opportunities. Columbus, OH: The Ohio State University, 11-21
  10. Mayer, V.J, 1995, Using the Earth Systems Education for integrating the Science Curriculum. Science Education, 79, 375-391 https://doi.org/10.1002/sce.3730790403
  11. Nierenberg, W.A., 1992, Encyclopedia of Earth System Science. volume 1-4, Academic Press, Inc