Web Learning Guidance for Elementary School Students

  • Kim, Hae-Gue (Yeongcheon Dongbu Elementary School) ;
  • Oh, Kwang-Sik (Faculty of Information and Environmental Science, Catholic University of Daegu)
  • Published : 2003.05.31

Abstract

Using internet, most of students are still exposed to unreasonable commercial information and even tend to consumptive behaviors. Various programs have been mobilized to keep it with a blockade system against the noxious information. But guidance is more instructive than blockade in respect of education. Thus, the focus of this study is to induce and motivate their self-directed learning activities with internet guide contents. We develope a learning guidance material as one of the information platforms. Furthermore, we consider the availability of such learning guidance materials through interview and observation. We find that easy and meaningful internet access and utilizing environment influence the children's self-directed learning ability.

Keywords

References

  1. 배재대학교 석사학위논문 초등학교 교수·학습에서 멀티미디어의 교육적 활용에 관한 연구 김금자
  2. 대구가톨릭대학교 석사학위논문 Web 기반 멀티미디어 학습자료의 효과적인 활용 방안-초등학생들의 ICT 활용 능력신장 방안- 김해규
  3. 한국인터넷정보센터 조사보고서 인터넷 이용자수 및 인터넷 이용행태에 관한 설문조사 결과 보고서 송관호
  4. 배재대학교 석사학위논문 멀티미디어를 활용한 초등학교 사회과 교수·학습 자료 개발에 관한 연구 여량구
  5. 교육공학 연구 v.11 no.1 상호작용 멀티미디어의 교실수업에서의 적용 윤여순
  6. 동아대학교 석사학위논문 멀티미디어 활용수업이 학업성취에 미치는 영향 이승우
  7. 대구교육대학교 초등교육연구논총 v.14 인터넷의 교육적 활용에 관한 고찰 최명숙