Research on Effects of Three Different Designs and Implementations on Cyber Education

정보활용기술 발전에 따른 효과적 사이버 교육을 위한 설계 및 구현의 차이에 대한 연구

  • 하태현 (우석대학교 컴퓨터 교육과) ;
  • 강정화 (웨일즈 대학교 컴퓨터 과학)
  • Received : 2002.09.17
  • Accepted : 2002.11.05
  • Published : 2003.10.30

Abstract

This study is aimed to develop and evaluate different approaches for cyber education. The project involved the development of sample cyber education programs using different design approaches, with built-in evaluation mechanisms. The different design approaches depend on what delivery technologies are involved. In the First Generation, the delivery technologies use text, flash and animation, whereas the synchronized content to video and audio are used in the Second and the Third Generations but the difference is the delivery method used by the videoclip. Tests were carried out through self-assessment to measure and analyze the efficient teaching. The results show that the Third generation technologies were the most effective method for cyber education. However, since the Third generation program is developed in multimedia, it tends 10 require higher development costs, and more advanced hardware and software as well as a higher bandwidth for network. Therefore, the research indicates that the development of technical supports, like loading speed, has to be solved simultaneously with the development of multimedia products for effective cyber education.

이 연구는 다양한 개발 방법을 통해 효과적인 사이버 교육 프로그램을 찾는 것을 주목적으로 한다. '다양한 방법'의 접근은 어떤 전달 기술 (Delivery Technology)에 의해서 사이버 교육이 이루어 지고 있는가에 따라서 분류되었다. 제 1 세대에서 사용한 기술로써는 문자, Flash 그리고 애니메이션 이며, 제 2 세대와 제 3 세대에서는 동영상 비디오와 오디오 등 멀티미디어 기술을 사용하였으나 다만 비디오 클립에서 강의 되는 학습전달방법이 다르다. 평가결과 3 세대 기술을 이용한 방법이 가장 효과적인 학습 전달 기술로 평가되고 있다. 그러나 여기에서 사용한 멀티미디어를 이용한 학습 전달 방법은 개발에 드는 많은 비용 뿐만이 아니라 학습자에게도 네트워크의 전송속도가 빠른 최신의 컴퓨터를 필요로 한다. 그러므로 사이버 교육을 위한 멀티미디어를 이용한 프로그램 개발과 아울러 전송 속도 등과 같은 기술적인 개발도 이루어져야 한다고 생각한다.

Keywords