Design and Implementation of a Learner Testing System with Item Response Theory

문항 반응 이론에 의한 학습자 평가 시스템 설계 및 구현

  • 송은하 (원광대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 박복자 (원광대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 하태령 (원광대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 정영식 (원광대학교 컴퓨터 및 정보통신공학부)
  • Received : 2003.03.16
  • Accepted : 2003.04.13
  • Published : 2003.04.30

Abstract

In existing the learner testing system, it has a weak point to determine differently the difficulty of each question which has been estimated by teacher's view and the subjective stand point. In this paper, we develops the learner testing system which supports the estimation of the individual ability of learner, provides the questions for suitable to the individual learner level, and able to estimate the question of individual that used by three parameters such as the difficulty parameter, discrimination parameter, and guessing parameter. Also, it is applied to three-parameters logistic model of IRT(Item Response Theory) for using CAT(Computer Adaptive Testing) technique.

기존의 학습자 평가 시스템은 교수자의 주관적인 관점과 견해에 의해 각 문항의 난이도가 결정되는 단점을 가지고 있다. 본 논문에서는 학습자의 개별 능력 평가가 가능하고 개인별 학습 수준에 적합한 문항을 난이도, 변별도 및 추측도를 이용하여 학습자에게 제공함으로써 개인별 문항 평가가 가능한 학습자 평가 시스템을 개발하고자 한다. 본 연구의 학습자 평가 시스템은 CAT 기법의 문항 반응 이론 중 3-모수 로지스틱 모델을 이용하여 개발한다.

Keywords