The Analysis of Individual Learning Status on Web-Based Instruction

웹기반 교육에서 학습자별 학습현황 분석에 관한 연구

  • 신지연 (이화여자대학교 교육대학원) ;
  • 정옥란 (이화여자대학교 컴퓨터학과) ;
  • 조동섭 (이화여자대학교 컴퓨터학과)
  • Received : 2002.09.06
  • Accepted : 2003.04.14
  • Published : 2003.04.30

Abstract

In Web Based Instruction, as evaluation of learning process means individual student's learning activity, it demands data on learning time, pattern, participation, environment in a specific learning contents. The purpose of this paper is to reflect analysis results of individual student's learning status in achievement evaluation using the most suitable web log mining to settle evaluation problem of learning process, an issue in web based instruction. The contents and results of this study are as following. First, conformity item for learning status analysis is determined and web log data preprocessing is executed. Second, on the basis of web log data, I construct student's database and analyze learning status using data mining techniques.

웹기반 교육에서 학습과정을 평가한다는 것은 개별 학습자들의 학습 활동을 평가하는 것을 의미하기 때문에 학습자의 특정 수업내용에 대한 학습 시간, 학습 패턴, 학습 참여도(의견 교환, 질문), 학습 환경 등의 정보가 요구된다. 본 연구의 목적은 웹 기반 교육에서 쟁점이 되고 있는 학습과정 평가문제를 해결하기 위해 최적의 웹 로그 마이닝을 이용하여 학습자 개인별 학습현황에 관한 정보를 얻어 이를 수행 평가에 반영하고자 함이다. 연구 내용 및 결과로는 먼저, 학습현황 분석을 위한 항목을 선정하고 웹 로그 마이닝을 위한 로그 데이터 전처리 과정을 실행하였다. 다음으로는, 위의 웹 로그 데이터를 기초로 학습자별 데이터베이스를 구축하고 질의어를 사용하여 학습현황을 분석하였다.

Keywords