A Phenomenological Study on the experience of the physically abused children

학대받은 아동에 대한 현상학적 연구

  • Published : 2004.02.29

Abstract

This study is conducted to understand the meanings and nature of the experience of the physically abused children. This is a phenomenological study utilizing van Manen's method to present the children's inner world. The participants for this study were 10 children, in the age of 8 to 12, who were physically abused by their parents. Data were collected by using semi-structured interviews by the workers who regurally contacted children at the service agencies. Data were analyzed by using 'line by line' reflection by two graduate level students and by the researcher. Eight essential themes were drawn and used for the phenomenological understanding which reveals the meanings given by the children experiencing abuse. There were some suggestions for the abuse counsellors based on these findings.

본 연구는 학대받은 아동들의 경험을 연구한 현상학적 연구로 아동들의 생활세계의 체험을 아동의 입장에서 이해하고자 한 것이다. 아동학대는 저항할 수 없는 힘의 구조에서 받는 억압과 자유로운 발달환경의 박탈이다. 학대란 가장 친밀한 관계에서 경험한 매우 왜곡되고 부정적인 상호작용으로 아동에게 혼란스럽고 무질서한 내면세계를 만들어 놓았다. 학대받은 아동들은 그러나 탈출구가 없는 억압 속에서도 그들 나름대로 생존을 위한 최선의 전략을 구사하며 가족 지향적인 삶을 원하고 있다. 현상학적 반성을 통해 학대아동의 경험에 대한 8가지 본질적인 주제를 찾았고 이 주제들을 바탕으로 학대 경험의 의미를 살펴보았다. 이 주제들은 학대받은 아동을 위한 상담자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords