The Effect of Consumer Education on the Consumer Knowledge and Consumer Behavior of Kindergarten Children

소비자교육이 유아의 소비자지식과 소비자행동에 미치는 영향

  • 제미경 (인제대학교 가족·소비자학과) ;
  • 김영옥 (인제대학교 가족·소비자학과)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

The purpose of this study is to evaluate a practical consumer education program for kindergarten children and to investigate whether consumer education affects their consumer knowledge and consumer behavior. The subjects of this study were 32 5-year-old kindergarten children who participated (experimental group) and 25 kindergarten children who did not participate (control group) in the consumer education program. Consumer education was held for 6 hours twice a week during October 8 to 29, 2002. Questionnaire surveys were conducted before and after the education program. Percentiles, frequencies, means, and ANCOVA were utilized for data analysis with SPSS program. The results of this study showed that consumer education had very positive and significant effects on consumer knowledge (p<.01) and consumer behavior (p<.05) among kindergarten children. Furthermore, consumer education for only three weeks had effectively enhanced kindergarten children's ability as consumers. These results imply that consumer education should be served periodically and systematically from an early age. Diverse subjects and teaching methods must be developed and utilized for consumer education of kindergarten children.

Keywords

References

  1. 교육부(1998). 유치원 교육과정. 대한교과서 주식회사
  2. 김미현(1997). 유아 경제교육육활동이 경제기본개념에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  3. 김영옥, 홍혜경(1998). 유아의 소비생활인식과 경제 교육을 위한 교육과정 모색. 한국아동학회 춘계학술대회 41-63
  4. 문주영(2001). 유아 교육기관 교사의 유아 소비자교육 필요성 인식과 수행에 관한 연구. 동국대학교 석사학위논문
  5. 박선아((1985). 유치원 아동의 소비자행동에 관한 연구: 수원을 중심으로. 서울대학교 석사학위논문
  6. 박소영(2001). 아동의 화폐 인식 발달 과정에 관한 연구 - 서울 시내 아동(3-9)을 중심으로. 서울대학교 석사학위논문
  7. 박순덕(1998). 청소년의 소비자능력과 관련 변수. 동국대학교 교육대학교 석사학위논문
  8. 서정희(1998). 어머니와 교사의 학령전 아동소비자교육 요구분석: 울산시를 중심으로. 대한가정학회지, 36(1), 81-98
  9. 오정화(2000). 유아의 소비행동 실태와 부모의 소비행동 지도. 전남대학교 석사학위논문
  10. 이기숙 외(1998). 유아를 위한 소비자교육 프로그램, 양서원
  11. 이영자(2001). 시장놀이가 유아의 경제 기본개념 습득에 미치는 영향. 전북대 교육대학원 석사학위논문
  12. 이재정(1999). 어머니의 소비자교육 인식과 유아의 경제개념 발달과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문
  13. 이희숙, 손상희, 최현자 역(2001). 어린이와 돈. 그리고 가치. 시마프레스: Estess, P. S. & Barocas, I (1994), Kids, Money and Values, Ohio: Betterway Books
  14. 정수미(1990). 아동의 경제적 개념 이해에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 정혜정(1997). 6.7세 아동을 위한 소비자교육 프로그램. 원광대학교 석사학위논문
  16. 제미경(2000). 유아소비자교육 프로그램 개발을 위한 기초연구. 인제대학교 인문사회과학논총, 7(1). 249-264
  17. 제미경, 김영옥(2002a). 유아의 경제개념에 따른 유아소비자교육 프로그램 개발. 소비문화연구. 5(2). 159-178
  18. 제미경, 김영옥(2002b) 소비자교육과 관련 변수가 초등학교 학생의 소비자능력에 미치은 영향.한국가정과교육학회지, 14(3). 25-36
  19. 한형원(1988). 아동의 경제적 개념에 관한 연구-돈과 빈. 부의 개념을 중심으로. 이화대학교 석사학위논문
  20. 한희경(1998). 어머니의 경제교육태도와 유아의 경제 기본개념과의 관련성 연구. 한국외국어대학교 석사학위논문
  21. Berti, A. E. and Bombi, A.S.(1981). The child's construction of economics. Cambridhe University Press
  22. Burris, V. L. (1983). Stahes in the development economic concepts. Human Relations, 36(9), 791-812 https://doi.org/10.1177/001872678303600901
  23. Kourilsky, M. (1977). The Kinder economy: A case study of Kindergarten pupils' acquisition of economic concepts. The Elementary School Journal, 77, 182-191 https://doi.org/10.1086/461045
  24. McNeal, J.U. (1992). Kids as consumers: A Hand book of marketing to children. Lexington Book
  25. Stampfl, R.W., G. Moschis & J. T, Lawton (1978). Consumer education and the preschool child. Journal of Consumer Affairs, 12(1), 12-29 https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.1978.tb00630
  26. Seefeldt, C. (1997). Social Studies for the Preschool- Primary Child. NJ: Prentice-Hall, Inc