EPS 블록을 이용한 파형강관의 하중저감에 관한 연구

Research of Load Reduction on Corrugated Steel Pipe Using EPS Block

  • 김진만 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 조삼덕 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 최봉혁 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 오세용 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 백영식 (경희대학교 토목공학과)
  • 발행 : 2004.02.01

초록

지중매설구조물의 하중저감과 관련하여 미국과 캐나다에서는 점토, 이토, 지푸라기 등의 압축재를 이용한 유도고랑 관거(induced-trench)기법에 대한 연구가 진행되어 왔으며, 일본과 노르웨이 등에서는 압축재로서 EPS 블럭을 이용한 하중 저감 방안에 대한 현장 시험시공을 통한 연구가 수행된 바 있다. 이와 같이 아칭효과를 극대화시키는 재료인 EPS 블록을 이용한 고성토 매설구조물 구축공법은 작용하중 저감에 따른 경제적인 구조물 단면의 선정, 구조물의 안정성 증대, 시공의 용이성 등 많은 장점을 갖고 있다. 본 논문에서는 연성 관거인 파형강관에 대한 토압 저감을 대상으로 아칭재인 EPS의 아칭 효과에 따른 토압 저감 효과를 분석하였다. 일련의 EPS를 이용한 하중 저감 평가시험이 수행되었으며, 현장 시험을 기초로 한 수직 토압 저감효과는 일반적인 연성관거에 비해 약 35∼40% 정도인 것으로 평가되었다.

Researches on the induced trench method using compressible materials such as clay, mud, straw have been performed to reduce the load acting on buried conduits under a high fill in USA and Canada. And in-situ tests on load reductionmethod using EPS block as a compressible inclusion have been performed in Japan and Norway. Using a EPS block as a compressible materials can have various benefits such as cost-effective design, enlargement of safety and easy construction of structure under high fills. This paper analyzes the arching material function of EPS which can result in reduction of earth pressure by arching effect in Corrugated Steel Pipe. A series of tests were conducted to evaluate the reduction of earth pressure on conduits using EPS. Based on field test it is found that the magnitude of vertical earth pressure on conduits was reduced to about 35∼40% compared with conventional flexible conduit systems.

키워드

참고문헌

  1. EPS 성토공법의 현장 적용성 평가 연구 김진만;조삼덕;안주환;오세용
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