A study on mobile internet users′ lifestyle and service preference

모바일 인터넷 사용자의 유형 및 서비스 선호도 연구

  • 고은주 (연세대학교 의류환경학과) ;
  • 이수진 (연세대학교 의류환경학과)
  • Published : 2004.03.01

Abstract

The purpose of this study was 1) to examine the usage of mobile internet by cell phone or palm pilot, etc., 2) to analyze mobile users' lifestyles, 3) to examine preferred fashion services according to users' lifestyles and 4) to investigate service satisfaction and preference with the mobile internet. 193 university students in Seoul were randomly selected as subject. The data was analyzed using descriptive statistics (i.e., percentage, frequency), factor analysis, cluster analysis and ANOVA. The results of the study were as follows: first, most mobile users spent 10 min a day for using the mobile internet (i.e., short message service) mainly in transportation vehicles. Secondly, five factors in the mobile users' lifestyle were named as: 'surfer', 'absorber', 'expert', 'accepter' and 'enthusiast'. Thirdly, two factors in the preferences of fashion service on mobile internet were 'customized information service' and 'ordinary information service'. Fourthly, according to the internet lifestyle, mobile users were classified into three groups: 'mania group', 'follower group', and 'veteran group'. The mania group was the highest group in mobile service satisfaction and service preference. Marketing implications are discussed for the successful mobile business in clothing and textile industry.

Keywords

References

  1. 고은주, 서나현, 송윤아, 하지명(2002). 패션산업에서의 m- 비즈니스 적용 가능성 모색. 2002년 한국마케팅과학회 춘계학술대회 발표논문. 91-103
  2. 고은주, 목보경(2001). 인터넷광고유형과 패션 라이프스타일에 따른 광고효과연구. 한국의류학회지, 25(7), 1258-1269
  3. 국내 인터넷 이용률, 60% 넘었다(2002.8.24). IT 뉴스
  4. 김상용, 박성용(1999). 전자상거래에서의 구매의도결정영향요인에 관한 연구. 소비자학연구, 10(3), 45-6
  5. 김훈, 권순일(1999). 인터넷 사용자의 라이프 스타일과 구매의사 결정에 관한 탐색적 연구. 경영학연구, 28(2), 353-371
  6. 노베나 유타카(2000). 모바일 커머스. 서울: 대청미디어
  7. 무선인터넷 비즈니스 연구회(2001). 무선 인터넷 비즈니스의 모든 것. 서울: 중앙M&B
  8. 심완섭, 이은재(2002). AlO로 본 Motizen 의 유형과 특정. 2002년 춘계 국제 e- 비즈니스학회 미발표자료
  9. 연세대 휴먼 인터페이스 연구실(2001). 제 3회 모바일 인터넷 현황 조사 결과 발표
  10. 이동원(1998). 전자상거래 활용실태 및 소비자 만족 . 불만족 요인에 관한 연구. 국내 인터넷 사용자를 대상으로-. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  11. 이민상, 심완섭(2002). 모바일 인터넷 이용자의 유형분류와 모바일 상품 이용실태 및 선호도에 관한 탐색적 연구. 한국상품학회, 26, 211-238
  12. 이영애(2000). 인터넷쇼핑몰 이용 소비자의 정보요구도와 소비자 만족에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 이정섭, 이원준,김태웅(2003). 디지털 경영의 현재와미래: 모바일 인터넷의 사용자 수용. 2003 한국경영정보학회 춘계학술대회. 947-954
  14. 엄종원,김재일, 홍성태, 이유재(1994). 소비자행동론. 서울: 경문사
  15. 올 이통시장 18조 규모(2003. 7. 16). 전자신문
  16. 장근녕(2001). 무선인터넷 서비스 시장 분석. 한국기업경영학회, 15, 65-84
  17. 채서일(1992). 체계적 분석의 틀에 따른 라이프스타일 연구. 소비자학연구, 3(1), 46-63
  18. 패션 모바일 시대(2002. 7. 24). 전자신문
  19. 한국소비자 보호원 사이버소비자보호 센터(2002. 8). 모바일커머스와 소비자보호 방안
  20. 휴대형 PDA 기반 모바일 POS 유통업계 급속 확산(2003. 8.1). 전자신문
  21. ARC Group(2002). 이동체 단말기 시장의 기술과 장래예측: Future Mobile Handsets: WorldwideTechnology and Market Developments 2002-2007
  22. L커머스 시대 활짝 열린다(2003. 5. 12). 매일경제신문
  23. M-COmmerce 어디까지 왔나(2001. 2. 14). LG주간경제
  24. M 비즈활용 '너도나도' (2003. 5. 15). 매일경제신문
  25. Mobile Business 전망 및 발전방향(2002. 3. 19). 모바일 컨퍼런스. 마케팅 MBA
  26. 1016(10-16세)세대를 겨냥한 일명 프리틴(Pre-Teen) 시장이 각광받고 있다(2003. 5. 13). 매일경제
  27. http://www.marketingmba.co.kr/boarcl/customerd_board_list.asp?bdname=customerd
  28. http://www.kmobile.co.kr/k_earch/search_result_total.asp