DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Sound Quality Improvement Using the Equal Compensation Filter in Bark-scale for the Cross-talk Cancellation

크로스토크 제거를 위한 바크스케일 등가 보상 필터를 이용한 음질 향상에 관한 연구

  • Published : 2004.06.01

Abstract

This paper deals a method to deliver more realistic sound by cancelling the cross-talk which is inherent to the 5.1 channel speaker system. The acoustical model for cross-talk cancellation is the free field model. This model minimizes distortion of sound. 1 used the bark scale sound quality compensation which based on psycho-acoustic. For the surround channels, band-limited sound quality compensation is performed in the frequency domain. I also performed the sound qualify assessment test on the traditional 2 channel stereo and 5.1 channel system. This test is performed in the tort chamber which satisfies the ITU-R specifications. 1 uses the IACC(Inter-Aural Cross-Correlation) to determine the preferences of the amateur and the golden ear experts to asses the trans-aural filter. According to the result from the proposed method, I got more the 38dB separation rates with the Dolby standard speaker array. The results on the diffusion by the subjective test with the experts shows 0.4∼0.5 point Increased then before.

본 논문에서는 자유음장 모델을 기초로 5.1채널 스피커 시스템의 보상함수를 해석하고, 이를 심리음향에 기초한 바크 스케일(bark scale) 등 가 보상 밴드패스 필터에 적용하여 주파수 제한적인 음질 보상에 대한 실험을 통해 5.1채널 스피커 시스템에서 음향 재현시 나타나는 크로스토크를 제거함으로써 보다 입체적인 음을 재현하는 방법을 제안하였다. 정면 채널과 서라운드 채널의 음원을 기존의 2채널 및 5.1채널 시스템에서 제시하는 음원과 비교를 위하여 음질 평가와 함께 청취자를 대상으로 주관적인 평가를 실시하였다. 실험 결과 \pm30{\circ}$의 정면 스피커를 배치한 돌비 표준 스피커 배치에서 38dB 이상의 분리도를 얻었으며, 전문가 그룹의 음의 확산감에 대한 주관 평가에서는 5점 평가를 기준으로 0.4∼0.5점, 음의 깊이감 평가에서는 0.1∼0.2점이 향상되었다.

Keywords

References

  1. 정완섭, 김순협, '음향환경 제시용 3D sound 음장 재현장치에 관한 연구', '97 학국음향학회 학술발표대회 논문집
  2. 정완섭, '공간 음상정위를 위한 Transaural 필터 구현기법', 한국음향학회, 1999
  3. G. Theile, 'The New Sound Format 3/2-stereo,' The 94th AES Convention, Berlin, preprint 3550, Mar., 1993
  4. Michael A Gerzon and Geoffrey J Barton, 1992, Ambisonic Decoders for HDTV, presented at the 92nd Audio Engineering Society Convention, Vienna, 24-27 March. Preprint 3345
  5. Dolby Laboratory Inc. http://www.dolby.com 'Some guidlines for producing music in 5.1 channel surround'
  6. Bech 'Calibration of Relative Level Difference of a Domestic Multichannel Sound Reproduction system,' J Audio Eng, April, 1984
  7. ITU-R BS775-1, 'Multichannel stereophonic Sound system with & without Accompanying Picture'
  8. T. Takeuchi, P. A. Nelson and O. Kirkeby 'Robustness of the Performance of the 'Stereo Dipole' to Misalignment of Head Position,' Univ. of Southhampton
  9. O. Kirkeby, P. A. Nelson, H. Hamada 'The 'Srereo Dipole' - Binaural Sound Reproduction Using Two Closely Spaced loudspeakers,' AES Preprint 4463(16), 102nd AES Convention, Munich : Germany, 1997
  10. O. Kirkeby, P. A. Nelson, H. Hamada 'Local Sound field reproduction using two closely spaced loudspeakers,' J. Acoust. Soc. Am., 104(4), pp.1973-1981, 1998 https://doi.org/10.1121/1.423763
  11. 강성훈, '방송 음향', 기전연구사, 1997
  12. E. Zwicker, H. Fastl, Psychoacoustics : Facts and Models, Springer-Verlag, Berlin, 1990