Geometric Snapping for 3D Triangular Meshes and Its Applications

3차원 삼각형 메쉬에 대한 기하학적 스내핑과 그의 응용

  • 유관희 (충북대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 하종성 (우석대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

Image snapping for an image moves the cursor location to nearby features in the image, such as edges. In this paper, we propose geometric snapping for 3D triangular meshes, which is extended from image snapping. Similar to image snapping, geometric snapping also moves the cursor location naturally to a location which represents main geometric features in the 3D triangular meshes. Movement of cursor is based on the approximate curvatures which appear geometric features on the 3D triangular meshes. The proposed geometric snapping can be applied to extract main geometric features on 3D triangular meshes. Moreover, it can be applied to extract the geometric features of a tooth which are necessary for generating the occlusal surfaces in dental prostheses.

2차원 영상에 대한 이미지 스내핑(image snapping)이란 이미지 상에서 커서를 찍었을 때 그 커서를 이미지상의 에지와 같은 주요 특징을 나타내는 위치로 자연스럽게 옮기는 기능을 말한다. 본 논문에서는 이미지 스내핑 개념을 3차원 삼각형 메쉬로 확장한 기하학적 스내핑(geometric snapping)을 제시한다. 기하학적 스내핑이란 이미지 스내핑과 유사하게 사용자가 삼각형 메쉬상에서 선택한 위치가 주요 특징을 나타내는 위치로 자연스럽게 옮겨갈 수 있는 기능을 말한다. 커서의 움직임은 삼각형 메쉬상에 정의된 근사 곡률(approximate curvatures)을 기반으로 이루어진다. 제안된 기하학적 스내핑을 응용하여 3차원 삼각형 메쉬상에 나타나는 주요 특징을 찾을 수 있었고, 더욱이 치과 보철물 분야에서 교합면을 생성하는데 필수적인 치아의 기하학적 특징을 추출하는데 적용될 수 있음을 알았다.

Keywords

References

  1. Bier, E., and M. Stone, 'Snap-Dragging,' Proc. of SIGGRAPH '86, pp.223-240, ACM Press, 1986 https://doi.org/10.1145/15922.15912
  2. Sutherland, I. Sketchpad: A Man Machine Graphical Communication System, Ph.D. Thesis, MIT, 1963
  3. Bier, E., 'Snap-Dragging in Three Dimensions,' Proc. of Symposium on Interactive 3D Graphics, pp.193-204, ACM Press, 1990 https://doi.org/10.1145/91385.91446
  4. Stork A., 'An Algorithm for Fast Picking and Snapping using a 3D Input Device and 3D Cursor,' CAD Tools and Algorithms for Product Design, pp.113-127, 1998
  5. Gleicher, M., 'Image Snapping,' ACM Computer Graphics (Proc. of SIGGRAPH'95), pp.183-190. 1995 https://doi.org/10.1145/218380.218441
  6. Gleicher, M., A Differential Approach to Graphical Manipulation, Ph.D. Carnegie Mellon University, 1994
  7. Greg Turk, 'Re-tiling polygonal surfaces,' Computer Graphics (SIGGRAPH 92' Proceeding), Vol.26, No.2 , pp. 55-64 https://doi.org/10.1145/142920.134008
  8. Kwak, J, E. Lee and K.H. Yoo, 'Mesh Simplification using New Mean Curvatures,' Proc. of Japan- Korea Computer Graphics 2002, Kanazawa, Aug. 2002
  9. Lee, Y. and S. Lee, 'Geometric Snakes for Triangular Meshes,' Graphics Forum, Oct. 2002 https://doi.org/10.1111/1467-8659.t01-1-00582
  10. A Rosenfeld and E. Johnston. 'Angle Detection in Digital Curves,' IEEE Transactions on Computers, Vol.22. pp.875-878, 1973 https://doi.org/10.1109/TC.1973.5009188
  11. Smith A. D. C., The folding of the human brain: from shape to function, University of London, PhD Dissertations, 1999
  12. Falcao, AX, et. ai, 'User-Steered Image Segmentation Paradigms: Live Wire and Live Lane,' Graphical Models and Image Processing, Vol.60, pp.223-260, 1998 https://doi.org/10.1006/gmip.1998.0475
  13. Kang H. W. and S.Y. Shin, 'Enhanced Lane : Interactive Image Segmentation by Incremental Path Map Construction,' Graphical Models, 2002 https://doi.org/10.1016/S1077-3169(02)00007-2
  14. Mehnert A and Paul Iackway, 'An Improved Seeded Region Growing Algorithm,' Pattern Recognition Letters, Vol. 18, pp.1065-l071, 1997 https://doi.org/10.1016/S0167-8655(97)00131-1
  15. 윤창근, 강동완, 정승미, 최신 고정성 보철학, 도서출판 종이, 1999
  16. Hearn D. and M. P. Baker, Computer Graphics, Prentice-Hall, 1994
  17. Yamaguchi, F., Curves and surfaces in Computer Aided Geometric Design, Springer-Berlag, 1988