The Systematization of Personality Education Contents in the 7th Curriculum for Home Economics

제7차 가정과 교육과정에 따른 학교 인성교육 내용 체계화 방안

  • Published : 2004.06.01

Abstract

This study tried to suggest teaching and learning activities which can be effectively utilized in Home Economics Education by analyzing and suggesting “The objective and contents of personality education” in Home Economics Area in the curriculum of 7th Technology & Home Economics. As a result, Personality education can be implemented in all areas of Home Economics Education. Especially in Home Economics Education, the following personality education can be implemented. First of all, it can teach the equality among family members by teaching the values of equality and respecting human rights. Secondly, it can teach to recognize and implement various values related to environmental protection. Thirdly, it can teach the ethics related to care which was claimed by Gilligan and other people - in other words, charity, forgiveness, friendship, love, sacrifice, concession, conversation, compromise and etc. Especially these kind of values are extended to also the ethics of care for others, neighborhood, and community not only for family care which was the traditional Home Economics education criticized as family selfishness. On the other hand, personality education in Home Economics Education is different from other subjects. It enables students to act through experiences not just emotion or knowledge by learning actual relationships among family members in daily life. This kind of feature is proving the fact that Home Economics Education can play a very effective role in achieving the objective of moral behavior The results of this study proves that Home Economics Education is an effective subject which can conduct personality education by the objectives and contents that are different from other subjects. This provides the reasonable cause for Home Economics Education to be an required subject in school curricula. Future study should be conducted as an empirical research to develop personality programs(activities for teaching & learning) which can be implemented in Home Economics Education and to accumulate empirical data of such programs.

이 연구는 가정과교육에서 인성교육을 체계화시켜 강화할 수 있는 방안을 마련하기 위하여, 제7차 기술ㆍ가정교육과정의 가정과교육 영역에서 “인성교육의 목표와 내용”을 분석, 제시하되, 가정과 수업상황에서 효율적으로 활용할 수 있는 교수ㆍ학습 활동을 함께 개발하여 제시하고자 하였다. 그 결과, 제7차 기술ㆍ가정 교육과정의 가정과교육 영역의 모든 영역에서 인성교육이 구현될 수 있는 결과가 도출되었다. 특히 가정과교육에서는, 첫째, 평등 및 인권존중의 가치와 관련한, 평등 가족 형성을 위한 인성교육, 둘째, 환경보호와 관련한 다양한 가치를 인식하고 실천할 수 있는 인성교육, 셋째, 길리건(Gilligan)등의 주장하는 보살핌의 윤리에 관련된 덕목들-즉, 자선, 자비, 용서, 우애, 사랑, 희생, 양보, 대화, 타협 등의 가치들에 대한 인성교육을 실천할 수 있는 것으로 나타났다. 특히 이러한 보살핌의 가치들은 과거 전통적인 가정과 교육에서 비판되어 온 가족 이기주의적 보살핌의 가치를 벗어나 타인과 이웃, 공동체에 대한 보살핌의 윤리로 확대되고 있다. 한편, 다른 교과와는 차별적으로 가정과교육에서 수행되는 인성교육은, 이상에서 논의한 다양한 가치들을 가족원들과의 일상적인 매일의 생활에서 펼쳐지는 다양한 실제적인 역할 수행관계를 통하여 습득시킴으로써, 단순한 앎의 지식이나 감정으로서 머무는 것이 아닌 경험을 통한 실천적 행위로 발전시킬 수 있는 특성을 가진다. 이러한 특성은 도덕적 행위의 목표도달에 가정과교육이 매우 유효한 역할을 할 수 있는 교과임을 입증해 주는 결과이다. 이 연구의 결과는 학교교육에서 가정과교육이 타 교과와는 구별된 목표와 내용, 방법을 통해 인성교육을 효과적으로 수행할 수 있는 교과임을 입증해 주고 있는데, 이는 가정과교육이 학교교육에서 필수교과로서 자리매김 되는 중요한 당위성을 제공해준다. 추후연구는 가정과 교육 영역에서 수행될 수 있는 특성 있고 실천적인 인성함양프로그램(교수-학습 활동안)이 개발되어야 하고, 이러한 프로그램에 대한 실증적 자료가 축적되는 경험적 연구가 수행되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 실과(기술 · 가정) 교육과정 교육부
  2. 한국실과교육학회지 v.16 no.2 초등학교 인성교육을 위한 실과 체험 학습 프로그램 개발 강정이 (외)
  3. 2002 교육인적자원부 교과교육 지정연구과제 2002 교과교육 우수연구자료 바람직한 인성 함양과 창의력 신장을 위한 독서 교육 프로그램 및 자료개발: 중학교 교과 재량활동 김민자
  4. 한국교원대학교 석사학위논문 가정과교사 특성지각과 인성적 도덕성에 관한 연구: 중학교 가정과 수업에 기초하여 김성교
  5. 한국가정과교육학회지 v.8 no.2 중학교 가정과 교수 · 학습 방법의 개선을 위한 집단탐구 수업모형의 적용연구 -가족에 대한 이해 단원을 중심으로- 남현주;유태명
  6. 한국실과교육학회지 v.15 no.4 꽃을 소재로 한 인성교육 프로그램의 모형 개발 류청산
  7. 한국가정과교육학회지 v.13 no.3 식생활단원에 적용한 가정과 실천적 추론 수업이 여고생의 도덕성에 미치는 효과 문성희;채정현
  8. 아동인격교육론 박병기
  9. 인격교육론 박장호 (외)
  10. 연구보고 RR 2001-1 한국사회의 도덕성 지표 개발 연구 (II) 박효정 (외)
  11. 도덕교육의 담론 심성보
  12. 환경교육 v.12 no.1 가정교육에서 환경교육 내용체계화 및 강화 방안 왕석순
  13. 도덕성 회복과 교육 이돈희 (외)
  14. 역. 창의적 재량활동 -취미와 학습의 통합- 이명희 (외)
  15. 한국가정과교육학회지 v.6 no.2 Marjorie M. Brown의 가정과 교과과정 모형에 근거한 '인간발달과 가족관계'영역의 학습지도안 개발 장혜경;유태명
  16. 인성교육과 국어교육 정기철
  17. 한국가정과교육학회지 v.8 no.1 가정과 교육과정 모형에 대한 선호도 채정현
  18. 한국가정과교육학회지 v.10 no.1 교육연구가 및 교육행정가의 고등학교 가정과교육에 관한 인식도 연구 한시연;이정덕
  19. What is Home Economics Education? Brown,M.M.
  20. 한국가정과교육학회 초청강연집 일본가정과교육의 현황과 발전방향 石川 實