A Relationship between Elementary and Middle School Students’ Depression and Parenting Stress of their mothers

초ㆍ중학교 아동의 우울과 어머니의 양육스트레스와의 관계

  • Published : 2004.06.01

Abstract

The Purpose of this study was to investigate the relationship between elementary and middle school students’ depression and their mothers’ parenting stress. The subject were 659 elementary and middle school students and their mothers. In the study, elementary and middle school students depression appeared significant difference to their sex/grade. Parenting stress related to learning expectation appeared significant difference to elementary and middle school students’ sex/grade. Elementary and middle school students depression appeared significant difference to Parenting stress. And as for correlating parenting stress to elementary and middle school students’ depression, the significance appeared in these factors.

본 연구는 초ㆍ중학교 아동을 둔 어머니의 양육스트레스와 아동의 우울을 중심으로, 아동의 성과 학년에 따라 아동의 우울은 어떠한 차이가 있는지 아동의 성과 학년에 따라 어머니의 양육스트레스는 어떠한 차이가 있는지, 어머니의 양육스트레스에 따라 아동의 우울은 어떠한 차이가 있는지를 살펴보고, 마지막으로 아동의 우울과 어머니의 양육스트레스 두 변인간에 어떠한 상관관계가 있는지를 살펴보고자 하였다. 연구 결과를 다음과 같다. 첫째, 아동의 성과 학년에 따른 아동의 우울은 아동의 성별과 학년에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 아동의 성이 여자인 경우가 남자인 경우보다 우울이 더 높고, 학년에 따라서는 중학교 1, 2학년이 초등학교 5, 6 학년보다 우울이 더 높게 나타났다. 둘째, 아동의 성과 학년에 따른 어머니의 양육스트레스는 아동의 성에 따라 어머니의 양육스트레스는 학습기대와 관련된 양육스트레스만이 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 아동의 학년에 따라서는 자녀와의 관계로 인한 양육스트레스와 학습기대와 관련된 양육스트레스가 유의미하게 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육스트레스에 따른 아동의 우울은 자녀의 기질과 관련된 스트레스, 자녀와의 관계로 인한 스트레스, 학습기대와 관련된 스트레스요인 모두에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 어머니의 양육스트레스와 아동의 우올과의 상관관계는 자녀의 기질과 관련된 스트레스, 자녀와의 관계로 인한 스트레스, 학습기대와 관련된 스트레스 순으로 유의한 상관이 있는 것으로 밝혀졌다.구성되었다. 연구 결과 상호작용에 있어서의 변화를 살펴보면, 첫째, 수업이 진행될수록 아동간의 대화의 양과 질이 증가하였다. 둘째 아동간의 의존성과 신뢰성이 증가하였다. 리더 역할을 하는 아동이 자발적으로 나타났으며 조원들간의 의견을 수렴하고 조언을 해주었다. 셋째, 아동간의 친밀감과 협동심이 증가하여 서로 도움을 주고받았다. 넷째, 교사와 아동간의 친밀감이 증가하여 지속적인 우호적 관계가 형성되었다. 또한 수업 태도의 변화를 살펴보면, 첫째, 아동들은 점차 학습에 대한 자신감과 만족감을 갖게 되었다. 둘째, 아동들은 헝겊 인형에 대한 흥미와 관심이 증가하여 적극적이고 집중력이 높은 수업 태도를 보였다 셋째, 아동들은 자신이 만든 인형에 애착을 가지게 됨으로서 긍정적인 수업태도를 보였다. 전체적으로 내성적인 성향, 독단적인 성향, 과잉행동 성향, 산만하거나 주의력 결핍 아동들이 보다 큰 변화를 보였다 따라서 ‘헝겊 인형 만들기’ 바느질 수업의 전개과정이 아동간의 상호작용 및 수업에 대한 태도를 더 바람직한 방향으로 변화시켰다고 볼 수 있다.었다. 조기 수술이 권장되며 조기수술이 안 되어 병변의 진행이 심해지면 대동맥판막성형술의 완벽한 결과를 기대하기 어려운 경우가 적지 않으므로 병변이 심한 경우 대동맥판막대치술도 수술방법의 선택목록에 포함시켜야 한다.하지 않은 그룹 0 수혜견에 이식한 심장의 생존시간은 5분이었으나 PCPP에 의해 자연항체를 제거 후 이식된 심장의 생존시간은 90분으로 현저한 증가를 보였다. 또한 조직 병리학적으로도 이식 거부에 대한 특징이 그룹

Keywords

References

  1. 청소년 · 소아 정신의학 v.5 no.1 강경미
  2. 한국청소년연구 v.18 어머니가 지각한 양육스트레스에 관한 연구 고성혜
  3. 아동학회지 v.21 no.4 맞벌이부부의 양육스트레스에 영향을 미치는 생태학적 관련변인 탐색 김기현;조복희
  4. 아동기 행동장애 김보경;조현춘;정대영;박영균 (역)
  5. 이화여대 석사논문 뇌성마비 아동 어머니의 스트레스와 대처행동 김영미
  6. 숙명여대 석사논문 부모의 언어적 학대와 아동의 정서적 부적응행동과의 관계 김혜련
  7. 연세대 박사논문 정서 · 정보직 지지모임이 만성질환아 어머니의 스트레스에 미치는 영향 김희훈
  8. 이화여대 석사논문 뇌성마비 아동의 일상생활활동 및 사회적 지지에 따른 어머니의 스트레스와 대처행동에 관한 연구 류정혁
  9. 고려대 석사논문 어머니의 우울과 아동의 부적응간의 관계 문경주
  10. 이화여대 석사학위논문 자녀 양육행동과 관련된 부모의 스트레스 분석 박해미
  11. 대구대 석사논문 자폐아 연령군에 따른 부모의 양육스트레스에 대한 조사연구 서소희
  12. 연세대 박사논문 어머니의 양육스트레스, 사회적 지원과 부모효능감이 양육행동에 미치는 영향 신숙재
  13. 소아정신건강 v.12 no.3 청소년의 정서 및 행동 문제 특성 오경자;이혜련;임양화
  14. 아동학대의 실태 및 영향 연진영
  15. 이화여대 박사논문 어머니의 자녀교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관련성 연구 이원영
  16. 가족학논집 v.2 부모기로의 전환에 따른 부부관계의 변화 이숙현
  17. 경북대 박사논문 청소년이 직각한 가족응집성, 가족적응성 및 가족체계유형이 청소년의 적응에 미치는 영향 전귀연
  18. 숙명여대 석사논문 신체장애아동 어머니의 스트레스 수준과 아동의 일상생활동작 의종도와의 관계 전순영
  19. 부산대 석사논문 청소년 우울 성향과 비행과의 관계 연구 정주영
  20. 학생생활연구 13 청소년 정신 건강상의 문제점 조성술
  21. 전남대 석사논문 여고생의 우울과 자살 관념 감소를 위한 인지적 집단 상담의 효과 조성은
  22. 이화여대 석사논문 아동과 어머니의 기질적 부모와에 따른 어머니의 일상적 양육스트레스 한세영
  23. 아동학회지 v.17 no.1 아동과 어머니의 기질적 조화/부조화에 따른 어머니의 일상적 양육스트레스 한세영;박성연
  24. Manual Pediatric Psyc Parenting stress index (PSI) Abidin,R.R.
  25. Psychological Reports v.42 Relationship between self-esteem and depression Battle,J.
  26. Genetic Psychology Monographs v.75 Childcare practice, anteceding three patterns of preschool behavior Baumrind,D.
  27. Journal of Psychiatric Nursing v.17 no.1 The occurrence of depression in woman and the effect of the women's movement Beck,C.
  28. Child Development v.55 The determinants of parenting : A process model. Belsky,J.
  29. Psychosomatics v.23 Management of childhood depression : Developmental considerations Bemporad,J.R.
  30. Temperament : Early developing personality traits Buss,A.H.;Plomin,R.
  31. Cpgnitive process in depression Interactional and cognitive strategies for affect regulation. developmental perspectives on childhood depression Cole,P.M.;Kaslow,N.J.;S.B.Allet(ed.)
  32. American Journal of Psychiatry v.143 Assessment of depression in childhood and adolescence : An evaluation of the center for epidemilogical studies depression scale for children(CESDC) Faulstich,M.;Carey,M.;Ruggiero,L.;Enyart,P.;Gresham,F.
  33. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association Development and ability of the parental sense of competence scale Gibaud-Wallston,J.;Wandersman,L.P.
  34. Psychopharmacology Bulletin v.21 The children's depression inventory Kovacs,M.
  35. Depression in children : diagnosis, treatment, and conceptual models An empirical-clinical approach toward a definition of childhood depression Kovacs,M.;Beck,A.T.;J.C.Schulterbrandt(ed.);A.Raskin(ed.)
  36. Journal of Clinical Child Psychology v.21 The relationship of depressed mood and life stress to maternal perceptions of child behavior Krech,K.H.;Johnston,C.
  37. Developmental Psychology v.22 Social network relationships as sources of maternal support and wellbeing Levitt,M.J.;Weber,R.A.;Clark,M.C.
  38. Journal of Clinical Psychology v.19 Determinants of parenting stress : Illustrations from families of hyperactive children and families of physically abused children Mash,E.J.;Johnston,C.
  39. Family and family therapy Minuchin,S.
  40. Psychology: An Introduction (5th ed.) Morris,C.G.
  41. Corecive family process Patterson,G.R.
  42. Stress, coping and development in children Stress : A change agent for family process Patterson,G.R.;N.Garmezy(ed.);M.Rutter(ed.)
  43. Handbook of affective dosorders Life events and early environment Paykel,E.S.;E.S.Paykel(ed.)
  44. Journal of american Academy of Child Psychiatry v.15 Childhood depression : A longitudinal perspective Poznanski,E.O.;Kranhenbuhl,V.;Zrull,J.P.
  45. Parental and teacher questionnaire Rutter,M.
  46. Handbook of child psychology (4th Ed.) Developmental psychopathology Rutter,M.;Garmezy,N.;P.H.Mussen(ed.)
  47. Reading in the psychology of parent-child relations Maternal behavior and personality development Schaefer,E.S.;Bayley,N.;G.R.Medinnus(ed.)
  48. Psychology Today v.7 Fall into helplessness Seligman,M.E.P.
  49. American Sociological Review v.44 Entry into adolescence : The impact of school structure, puberty, and early dating on self-esteem Simmons,R.G.;Blyth,D.A.;Van cleave,E.F.;Bush,D.M.
  50. Journal of Clinical Child Psychology v.9 Stress : A potential disrupter of parent perceptions and family interactions Webster-Stratton,C.
  51. Vulnerable but invincible : A study of resilient children Werner,E.;Smith,R.
  52. Archives of General Psychiatry v.35 Affective disorders in a U.S. urban community Wessman,M.M.;Meyers,J.K.
  53. Child Abuse & Neglect v.15 The role of parental stress in physically abusive families Whipple,E.E.;Webster-Stratton,C.