전차선로 시스템의 축약 등가 선로정수에 관한 연구

A Reduced Equivalent Line Constant of the Catenary System

  • 이한민 (한국철도기술연구원 경량전철연구팀) ;
  • 오광해 (산업자원부 기술표준) ;
  • 이장무 (한국철도기술연구원 전력연구그) ;
  • 박현준 (한국철도기술연구원 전기연구본) ;
  • 장길수 (고려대학교 공대 전기공학) ;
  • 권세혁 (고려대학교 공대 전기공학과)
  • 발행 : 2004.08.01

초록

Line constants are composed by impedances and susceptances. A paper which was published estimated only impedances of line constants. Therefore, this paper estimates susceptances as well as impedances of equivalent five-conductors model using the reduced equivalent method. In order to verify estimated line constants, we measured line constants of real railway system. And we compared calculated results with measured data on 60Hz∼3000Hz. For the other verification, the calculation results from the proposed model and the measurement data from the test are compared focused on the amplification of harmonic current in the paper.

키워드

참고문헌

  1. 이한민, 오광해, 이장무, 창상훈, 장길수, 권세혁, '전차선로 시스템의 5 도체 등가 축약 모델링,' 대한전기학회 논문지 52A권 제12호, pp. 684-690, 2003
  2. 이한민, 오광해, 장길수, 권세혁, 'EMTDC에 의한 교류전철급전시스템 사고 해석,' 대한전기학회 논문지 52A권 제9호, pp. 521-527, 2003
  3. 한국철도기술연구원, '고속전철 서울-대전구간 고조파, 전압불평형, 역률 예측계산 및 대책설계,' 2000. 12
  4. 이한민, 오광해, 김길상, 창상훈, '선로정수 예측을 위한 전차선로 등가 회로 모델에 대한 연구,' 2000년 한국철도학회 추계학술대회 발표논문, pp. 613-619
  5. 이한민, 오광해, 이장무, 창상훈, '5도체군 등가모델을 이용한 선로정수 예측에 관한 연구,' 2001년 대한전기학회 춘계학술대회 발표논문, pp. 443-445
  6. 오광해, 이한민, 장동욱, 김주락, '공동접지방식 급전시스템의 고조파 해석,' 한국철도학회 추계학술대회 논문집, pp. 668-695, 2000
  7. 오광해, 이한민, 창상훈, '경부고속철도 시험선로의 고조파 해석을 위한 10단자 회로망 모델,' 대한전기학회 추계학술대회 논문집, pp. 429-432, 2001
  8. EMTP theory book
  9. 한국철도기술연구원, '고속전철 서울-대전구간 고조파 전압불평형 역률 예측계산 및 대책설계,' pp. 199-302, 2000. 12
  10. 한국철도기술연구원, '고속철도연구기술팀, 고속철도 연구보고서(전기분야)', pp. 99-176, 1997. 12
  11. 철도청, '전철구간에서 발행하는 고조파 현황 및 대책,' pp. 169-226, 1998. 12