DOI QR코드

DOI QR Code

A Mobile Course Coordinator System for Learning Profound Major Field

전공 분야 심화 학습을 위한 모바일 코스 코디네이터 시스템

  • 한용재 (한양대학교 정보통신대학원 정보통신공학과) ;
  • 이영석 (한양대학교 대학원 전자통신전파공학과) ;
  • 조정원 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 최병욱 (한양대학교 정보통신학부)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

The rapid progress of IT technologies promoted the foundation to offer users 'Any Time, Any Where, Any Service', and wireless internet services made it possible to use wired internet services while traveling. The previous academic administration management system having migrated from wired to wireless was dependent on mobile equipments' platform because of not being constructed on standard surroundings. And in the aspect of faculty system, course coordinator plays an significant role in building curricula and manage them, and finally counseling students with regard to them. But the course coordinator can't afford to advise students on which fields of their faculty fit them and which courses they have to take. We propose a mobile course coordinator system to help students learn profound courses of their major fields. Also the proposed system is implemented by using JAVA and WIPI technology, so that it is platform-independent. A mobile course coordinator system has an inference engine considering not only course trees which tell informations about the courses in every fields, but also personal courses that students have taken. The inference engine calculates three weights, representing the significance of each course considering every fields, the score of prerequisite courses which a student have taken, and the suitability in which department each student fits. When students apply for taking lectures, a mobile course coordinator system recommends them the most suitable courses. A mobile course coordinator system is able to substitute for the course coordinator who is counseling students. And the students with personal cellular phone are able to keep tracking their courses, and improve their knowledge about major with taking courses which the system's inference engine will advice.

IT 관련 기술의 발전은 'Any Time, Any Where, Any Service'를 사용자에게 제공할 수 있는 제반 여건을 마련하였으며, 무선 인터넷 서비스는 인터넷 기반의 서비스를 이동 중에도 이용 가능하도록 하였다. 웹 기반의 학사정보시스템을 무선 인터넷 기반의 학사정보시스템으로 활용한 기존의 시스템은 표준화된 환경에서 구축되지 않아 모바일 기기의 플랫폼에 종속적이었다. 또한, 선택과목의 수가 많은 학부제에서는 교육과정의 제작과 관리에 관련된 업무를 담당하고 학생들에게 조언을 해 주는 코스 코디네이터의 역할이 매우 중요하지만, 학생들은 코스 코디네이터를 통해 자신에게 가장 적합한 분야는 무엇이고, 어떠한 과목을 이수해야 하는 지에 대한 도움을 받고 있지 못하다. 본 논문은 JAVA를 이용하여 플랫폼에 독립적이며, 심화된 전공 분야의 학습을 할 수 있도록 도와주는 코스 코디네이터의 역할을 대신하기 위한 WIPI기반의 모바일 코스 코디네이터 시스템을 제안한다. 모바일 코스 코디네이터 시스템은 심화된 전공 분야의 학습을 위해 학부제의 각 분야별 과목에 대한 정보를 담고있는 수강 과목 트리와 학생의 과거 수강이력을 고려한 추론엔진을 포함한다. 학부 내 모든 분야를 고려하였을 때 특정 과목의 중요도와 사용자가 해당과목의 선수과목을 이수하였는지 여부 및 사용자의 학부 내 분야 적합도를 가중치로 나타내어, 수강 신청 시 개별 학생이 자신에게 가장 적합한 과목을 추천받아 선택할 수 있도록 하였다. 모바일 코스 코디네이터 시스템은 학생들에게 조언을 해 주는 코스 코디네이터의 역할을 보조할 수 있을 것이다. 또 학생들은 언제 어디서나 개인 휴대폰을 이용하여 수강신청에 관한 학사정보를 관리할 수 있고, 시스템의 추론에 따른 추천 과목을 수강하여 전공 분야에 대한 깊은 지식을 갖출 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 경남대학교 Mobile Campus, 'MOBI-CAMP,' http://www.kyungnam.ac.kr/mobile.html, 2004
  2. 김동근, '유 ·무선 통합 환경 기반 학사관리 시스템의 설계 및 구현', 한국외국어대학교 교육학석사학위논문, 2003
  3. 김영명, '학부제 도입과 대학 교육의 문제점', 한국정치학회소식, Vol. 22, No. 2, pp.4, 1998
  4. 김흥남, 'WIPI 규격 집중 분석', 마이크로소프트웨어, pp.230-235, 2002
  5. 문진용, 구용완, '인터넷상에서 PHP를 이용한 학사관리 시스템의 설계 및 구현', 정보처리논문지, 제7권 제10호 pp. 3148-3154, 2000
  6. 배석희, 'WIPI의 탄생과 그 가능성', 마이크로소프트웨어, pp.222-229, 2002
  7. 영남대학교 모바일 캠퍼스, '모바일 천마,' http://www.yu.ac.kr/mobile/mobile_04.php, 2004
  8. 이영수, 'AROMA-WIPI 플랫폼 개발 - 구현 기술 위주', 모바일자바, http://www.mobilejva.co.kr/bbs/temp/lecture/wipi/3/3.htm, 2003
  9. 최우영, 허신, '모바일 표준 플랫폼 WIPI를 위한 WAP2.0 마이크로 브라우저의 설계 및 구현', 정보과학회 춘계학술대회, Vol.30, No.1, 2003
  10. 한국인터넷정보센터, '국내 무선 인터넷 사용현황', 2003
  11. 한양대학교 전자전기컴퓨터공학부 교과과정, http;//eece.hanyang.ac.kr/intro/main.php?sub_menu=curriculum, 2004
  12. 한양대학교 종합정보시스템 소개, http;//www.iic.hanyang.ac.kr/i-info/iinfol.htm, 2004
  13. 한용재, 이영석, 조정원, 최병욱, '코스 코디네이터의 역할을 하는 WIPI 기반 과목 추천 시스템', 정보처리학회 춘계학술발표대회논문집, 제11권 제1호, pp.973-976, 2004
  14. Alke Martens, Adelinde M., Uhrmacher, 'Adaptive Tutoring Processes and Mental Plans,' Intelligent Tutoring Systems 6th International Conference, pp.71-80, 2002
  15. Dadarlat, V., et al., 'A personalized approach for teaching Web-based curriculum in Communications 7 Computer Networks,' Electrical and Computer Engineering, IEEE CCECE, Vol.2, pp.732-737, May, 2002 https://doi.org/10.1109/CCECE.2002.1013032
  16. Gunadhi, H., et al., 'PACE : a planning advisor on curriculum and enrollment', IEEE Proceedings of the Twenty-Eighth Hawaii Internationa Conference, Vol.3, pp.23-31, Jan, 1995 https://doi.org/10.1109/HICSS.1995.375577
  17. I. Ivanto, J., et al., 'Intelligent Online Academic Management System,' ICWL, LNCS, 2783, pp.320-326, 2003
  18. Roger Nkambou, Froduald Kabanza, 'Planning Agents in a multi-agents Intellignet Tutoring System,' Engineering of Intelligent Systems 14th International Confernece on Industrial and Engineering Applications of Artificial Intelligence and Expert Systems, pp.921-930, June, 2001
  19. Queensland University of Technology, 'Manual of Policies and Procedures, Chapter B-Human resources,' http://www.qut.edu.au/admin/mopp/B/B_05_01.html, 2004