Study of Critical Flutter Velocities of Bridge Girder Sections with Different Structural Stiffness

구조 강성에 따른 교량 구조물의 임계 플러터 속도 연구

  • 박성종 (대우일렉트로닉스 HA연구소) ;
  • 권혁준 (한국과학기술원 항공우주공학) ;
  • 김종윤 (한국과학기술원 항공우주공학) ;
  • 한재흥 (한국과학기술원 항공우주공학) ;
  • 이인 (한국과학기술원 항공우주공학)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

Numerical analysis of wind effects on civil engineering structures was performed. Aerodynamic effect often becomes a governing factor and aeroelastic stability boundary becomes a prime criterion which should be confirmed during the structural design stage of bridges because the long-span suspension bridges are prone to the aeroelastic instabilities caused by wind. If the wind velocity exceeds the critical velocity that the bridge can withstand, then the bridge fails due to the phenomenon of flutter. Navier-Stokes equations were used for the aeroelastic analysis of bridge girder section. The aeroelastic simulation is carried out to study the aeroelastic stability of bridges using both Computational Fluid Dynamic (CFD) and Computational Structural Dynamic (CSD) schemes. Critical flutter velocities were computed for bridges with different stiffness. It was confirmed that the critical flutter velocity of bridge girder section was sensitive to the change of structural stiffness.

본 논문에서는 토목 구조물에 대한 바람의 영향을 알아보기 위하여 수치 기법으로 해석하였다. 지간이 긴 현수교는 바람에 의한 공력탄성학적 분안정성에 놓일 수 있으므로, 설계 시 공기력은 주요한 고려사항이며 공탄성 안정성은 반드시 확인되어야 한다. 풍속이 임계 플러터 속도를 넘어서면, 교량 구조물은 바람과 상호작용에 의한 플러터 현상으로 인해 붕괴된다. 교량 단면의 공탄성 해석을 위해 전산유체역학과 전산구조해석을 이용하였으며, Navier-Stokes방정식을 사용하여 공기력을 구하였다. 본 연구에서는 구조 강성에 따른 교량 구조물의 임계 플러터 속도가 연구된다. 교량 단면의 임계 플러터 속도는 구조강성의 변화에 민감함을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Larsen, A., 'Aerodynamic aspects of the final desgin of the 1624m suspension bridge across the Great Belt', J. of Wind Engneering and Industrial aerodynamics, Vol. 48, 1993, pp. 261-285 https://doi.org/10.1016/0167-6105(93)90141-A
  2. Larsen, A. and Walther, J. H., 'Aeroelastic analysis of bridge girder sections based on discrete vortex simulations', J. of Wind Engneering and Industrial aerodynamics, Vol. 67, 1997, pp. 253-265 https://doi.org/10.1016/S0167-6105(97)00077-9
  3. Selvam, R. P. and Govindaswamy, S., 'A Reoprt on Aeroelastic Analysis of Bridge Section Using Computer Modeling,' A Report for Mack Blackwell Transportation Center, 2001, pp. 1-109
  4. 박성종, 권혁준, 유재한, 이인, 한재흥, 'Navier- Stokes 방정식을 이용한 교량 구조물의 공탄성 해석,' 한국전산구조공학회 가을학술발표회 논문집, 2003, pp. 1-109
  5. 박성종, 'Navier-Stokes 방정식을 이용한 교량 구조물의 유체유발 진동해석,' 한국과학기술원 석사학위논문, 2004
  6. Kim, D. H. and Lee, I., 'CFD-Based Matched- point Transonic and Supersonic Flutter Computations Using a Modified TSD Equation,' Computational Fluid Dynamics Journal, Vol.11, No.1, 2002, pp.35-49