DOI QR코드

DOI QR Code

한국운송주선업체의 중국업체에 대한 관계지향성 인식에 관한 연구

An Empirical Analysis of Orientation Relationship of Korean Freight Forwarders with Chinese Forwarders

  • 조삼현 (부산발전연구원, 동북아물류연구센터)
  • 발행 : 2004.10.01

초록

본 논문은 우리나라 운송주선인이 중국시장에서의 성공적인 경영성과를 달성하기 위하여 중국의 운송주선인과의 합작이나 업무제휴, 대리점계약 등을 통한 영업활동의 관계가 경영실적에 미치는 영향을 실증적으로 분석함으로써 우리나리 운송주선인의 중국 파트너와의 관계마케팅 활동요인을 확인하고 이러한 요인들이 관계의 질 및 경영성과에 미치는 영향을 규명하기 위한 것이다.

The purpose of this paper is to conduct an empirical analysis in order to how cooperative relationships such as joint venture, management cooperation and agency contracts affect the business performance of Korean freight forwarders. In order to fulfill the paper objective, this paper examines the roles of freight forwarders and business environment of Chinese markets.

키워드

참고문헌

  1. 김기찬(1990), "관계중심적 마케팅이론의 개발에 관한 연구", 성심여자대학 논문집.
  2. 김성국(1999), "국제운송물류서비스의 지각된 서비스품질이 고객반응에 미치는 영향에 관한 실증연구: 정기선해운 서비스를 중심으로", 경영학박사학위논문, 한국해양대학교, p. 22.
  3. 김용만(1994), 마케팅, 무역경영사, 1994, p.695
  4. 김웅진(1995), 국제운송물류론, 서울 : 두남도서출판사, pp.222-223
  5. 송용섭, 황용일 공역(1995), 관계마케팅, 법문사, p.54
  6. 송종호(1994), "관계마케팅의 영향요인에 관한 연구", 박사학위논문, 경남대학교, p.9.
  7. 안영면(1994), "관광기업에 있어서 관계마케팅 도입에 관한 개념적 소고", 동아논총 제31집, 동아대학교, p.183.
  8. 이수동, 임채윤(1993), 마케팅, 학현사, p.260.
  9. 이유재(1994), 서비스 마케팅, 학현사, p.62.
  10. 임종원(1987), "Relationship Marketing의 도입과 전개에 관한 연구", 경영논집, 제21권, 제2호, 서울대학교 경영대학 경영연구소, pp. 53-54.
  11. 임종원, 김기찬(1990), "기업간 관계구조를 통한 Relation-ship Marketing 전략에 관한 연구", 경영논집, 제24권, 제3호, 서울대학교 경영대학 경영연구소, pp.27-60
  12. 조만영(2001), "해상화물 운송주선인의 거래특성에 따른 관계결속이 협상전략에 미치는 영향", 박사학위논문, 한국해양대학교, pp.94-95.
  13. 차부근(2000), "호텔관계마케팅의 영향요인과 요인간의 관계에 관한 연구", 박사학위논문, 경남대학교, p.11-12.
  14. 한희영(1982), 마케팅관리론, 다산, pp.161-167.
  15. Anderson, J. C., & J. A. Narus(1990), "A Model of Distributor Firm and Manufacture Firm Working partnerships", Journal of Marketing, Vol.54, No.1
  16. Berry, L. L., "Relationship Marketing of Service", Journal of the academy of Marketing Science, Vol.23, No.4, p.239.
  17. Bowersox, D. J., M. B. Cooper & D. M. Lambert(1992), Management in Marketing Channels, McGraw-Hill.
  18. Crosby, L. A., K. R. Evans & D. Cowles(1990), "Relationship Quality in Services Selling: An Interpersonal Influence Perspective", Journal of Marketing, Vol.54, pp.68-81. https://doi.org/10.2307/1251817
  19. Dwyer, F. R., D. H. Schurr & S. Oh(1987), "Developing Buyer-Seller Relationships", Journal of Marketing, Vol.51, p.11. https://doi.org/10.2307/1251126
  20. Frazier, P. A., R. Spekman, O. Charles, O'Neal(1988), "Just-in-Time Exchange Relationships in Industrial Markets", Joumal of Marketing, Vol.52.
  21. Gronroos, D.(1990), "Relationship Approach to marketing in Service Context: The Marketing and Organizational Behavior Interface", Journal of Business Research, Vol.20, pp.3-11. https://doi.org/10.1016/0148-2963(90)90037-E
  22. Gummesson, E.(1997), "Relationship Marketing as a Paradigm Shift: Some Conclusions from the 30R Approach", Management Decision, Vol.35.
  23. Hallen, L., L. Johnson & N. Seyed- Mohamed(1991), "Interfirm Adaptation in Business Relationships", Journal of Marketing, Vol.55.
  24. John, G.(1984), "An Empirical Investigation of Some Antecedents of Opportunitism in a Marketing Channel", Journal of Marketing Research, Vol.21, pp.278-289. https://doi.org/10.2307/3151604
  25. Kim, J., & M. Paul(1999), "Relationship Marketing in Japan: The Buyer-Supplier Relationships of Four Automakers", Journal of Business and Industrial Marketing, Vol.14, No.2, pp.118-129. https://doi.org/10.1108/08858629910258991
  26. Kotler, P.(1995), Marketing Management : Analysis, Planning and Control, 8th., Prentice Hall Inc., 1995.
  27. Lenvinger, G.(1980), "Toward the Analysis of Close Relationships", Journal of Experimental Social Psycology, Vol.16, pp.510-544. https://doi.org/10.1016/0022-1031(80)90056-6
  28. Morgan, R. M., & S. D. Hunt(1994), "The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing", Journal of Marketing, Vol.58, pp.20-38.
  29. Muller(1989), Gerhart, Intermodal Freight Transportation, 2nd ed., West port : End foungation for Transportation, p.95
  30. Smith, B,(1998). "Buyer-Seller Relationships: Bonds, Relationship management and Sex-type", Canadian Journal of Administrative Science, pp.76-92.
  31. Weitz, B. A. & S. D. Jap(1995), "Relationship Marketing and Distribution Channels", Journal of the Academy of Marketing Service, Vol.23, No.4, pp.305-320. https://doi.org/10.1177/009207039502300411