The Location Patterns of Retail Services and the Consumer Behaviors in Jeju Island

소매 유통업체의 입지적 특성과 소비자 이동 행태에 대한 분석: 제주도 서귀포시를 사례로

  • 현기순 (성신여자대학교 지리학과) ;
  • 이금숙 (성신여자대학교 지리학과)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the spatial pattern of retail services and the consumer behaviors. For the purpose we select Jeju Island as the study area, because it retains relatively little distorted retail service systems by it's locational isolation. The retail service systems comprise three types: large-scale modern marts, conventional markets, and periodic markets. This study attempts to examine the interrelationships between these three different types, of retail services, and to figure out the spatial characteristics of consumer behaviors for each of them. We performed questionnaire surveys for getting the data of consumer behaviors. We applied several statistical methods to analyze the survey data. Most of retail services are located in two urban centers, Jeju City and Seoguipo City. We found that the locations of retail services are determined strongly by population size. The selection of market type and the location to go for shopping are related strongly with the types of goods. However, there is a wide difference in the consumer behaviors according to the consumer's socio-economic characteristics. Young wives tend to go shopping to large-scale marts in Jeju City which is the higher level central place, while old wives go shopping to conventional markets and periodic markets. They also show different shopping behaviors according to the household income levels. Low income groups prefer to go conventional markets located near to their residence, middle income groups go to large-scale marts in Jeju, and high income group go out of the Jeju Island. However, the consumer behavior does not show big difference according to the size of family. There are also no difference in the selection for shopping location according to the consumer's resident locations.

이 연구는 다양한 소매 유통업체들의 입지적 특성과 소비자의 구매를 위한 공간 이동 행태를 파악하려는 것이다. 이를 위하여 일상적 소비생활과 관련하여 다른 지역과의 연결이 비교적 단절된 제주도를 사례지역으로 선정하여 분석하였다. 특히 상.위 도시로의 이동 행태를 파악하기 위하여 제주도의 2위 도시인 서귀포시를 중심으로 설문조사를 실시하고 분석하였다. 서귀포시에는 대형 백화점은 존재하지 않으나, 재래적 농촌경제의 잔재라고 볼 수 있는 정기시장과 오래된 중심부에 위치한 재래시장이 있으며, 근래에 대거 등장한 대형마트 및 쇼핑센터가 입지하고 있으며, 각기 다른 소비자의 각기 다른 구매 요구와 연결되어 운영되고 있다. 본 연구의 목적은 이들의 입지적 특성을 밝히고, 이 지역 소비자의 이동 행태와의 상호 연관성을 밝히려는 것이다. 이를 위하여 서귀포시에 거주하고 있는 주부를 대상으로 가정의 사회.경제적 특성에 따라 사례지역에 입지하고 있는 유통시설에 대한 이용행태 및 상위 도시인 제주시로의 공간이동 양상, 구매장소별 이미지에 대한 설문조사에서 얻어진 자료를 중심으로 분석하였다.

Keywords