A Study on Brand Alliance between Private Brand and National Brand

유통업체 브랜드와 제조업체 브랜드간 전략적 연계에 관한 연구

  • 박진용 (동의대학교 유통관리학과)
  • Published : 2004.07.01

Abstract

The purpose of this study is to introduce brand alliance to private brand context. The conventional concept of the wheel of retailing hypothesis explains the limitation of private brand growth. Retailers, therefore, has made an effort to adopt brand alliance with national brand to solve the potential problem of private brand. The conjoint analysis was used to identify the importance of brand alliance. The importance of the general variable extracted from part worth presented there was significant benefit in an alliance between a private brand and a national brand. Additionally, the results showed that there were moderating effect of 1) familiarity with private brand, 2) evaluation of specific retailer and vendor and 3) usage amount on part worth structures.

유통업체 브랜드와 제조업체 브랜드가 전략적으로 연계할 수 있는 방안으로서 브랜드 연합 대한 논의를 전개하였다. 전통적 소매차륜 가설을 기초로 유통업체 브랜드 발전의 한계 요소를 설명하고, 유통업체 브랜드 성장이 제조업체에 주는 의미를 확인하여 브랜드 제휴의 도입을 강조하였다. 브랜드 제휴 도입의 가능성을 확인하기 위하여 컨조인트 분석을 통한 브랜드 제휴와 관련된 속성의 중요성을 제시하고 중요도에 대한 조절 효과 및 유통업체 브랜드 구매의도와의 관계를 확인하였다.

Keywords