DOI QR코드

DOI QR Code

모바일 유비쿼터스 인터넷 구축을 위한 상황인식 기반 자원공유 시스템

Resource Sharing System Base on Context-Awareness for Construction of Mobile Ubiquitous Internet

  • 발행 : 2004.10.01

초록

휴대 단말을 이용한 모바일 인터넷은 이동성을 제공하며 우리의 생활 속에서 빠르게 성장해 가고있다 그러나 모바일 인터넷은 기본적인 제약으로 인해서 대중적 활용이 미약한 수준이다. 특히 모바일 인터넷 서비스는 사전의 맞춤형 서비스로 제공되어 자원간의 상호 연계성이 미비한 자원제약 적인 사항이 대두되고 있어서 모바일 인터넷이 대중적인 서비스로 발전하기에는 많은 시간과 노력이 요구되어진다. 본 논문에서는 모바일 인터넷 환경에서 분산되어 있는 객체간의 위치 제약성을 극복하고 객체 자원 간 상호 공유를 확대하는 '모바일 자원의 공유'를 증대하는데 연구의 목적을 두었으며 이론 구현하기 위해서 모바일 자원공유 시스템(MIRSS : Mobile Resources Sharing System)을 제안하였다. 모바일 자원공유 시스템은 사용자의 단일 요청을 상황인식(Context Awareness)에 기반한 다중 명령으로 자동 변환하여 정보를 요청하게 된다. 모바일 자원공유 시스템의 적용으로 모바일 인터넷 환경에서 사용자가 원하는 정보를 어디에서든지(anywhere), 언제든지(anytime) 얻을 수 있는 모바일 유비쿼터스 컴퓨팅 환경의 구축을 기대할 수 있다.

Mobile Internet using mobile devices provides Portability to users and is Spreading throughout out lives. But Practical use of the mobile Internet is insufficient due to it's fundamental limitations. Especially, mobile resources are not sufficient because they are not closely connected under current mobile Internet services which are provided with pre-designed structure. For these reasons it will take a lot more time and effort for mobile Internet to grow as a popular service. In this paper, we are focusing to overcome the local limitation and to enhance the 'Sharing of Mobile Resources' by expanding mutual connectivity between resource objects scattered over the mobile Internet environment. To archive this, we propose the MRSS(Mobile Resources Sharing System). MRSS automatically converts single request from user to multiple instructions based on 'Context-Awareness' to search for proper information. Using MRSS, we can expect 'Mobile Ubiquitous Computing' environment which users can reach to information anywhere, anytime.

키워드

참고문헌

  1. Anind K. Dey, 'Understanding and Using Context,' Personal and Ubiquitous Computing Journal, Vol.5, No.1, pp.4-7, 2001 https://doi.org/10.1007/s007790170019
  2. JAMES Y, WILSON, Building Powerful Platforms with windows CE, 2Edition, Addison Wesley, 2000
  3. Mark Weiser, 'Hot topics : Ubiquitous Computing,' IEEE Computer, Vol.26, No.10, pp.71-72, 1993 https://doi.org/10.1109/2.237456
  4. P. J. Brown, J. D. Bovey and X. Chen, 'Context-awareness Application : From the Laboratory to the Marketplace,' IEEE Personal Communication, Vol.4, No.5, pp.55-65, 1997 https://doi.org/10.1109/98.626984
  5. 김완석, 김정국, 김효기, 김창석, 구홍석, 이상범, 박태웅, 이성국, '유비쿼터스 컴퓨팅 기술과 인프라 그리고 전망', 정보처리학회지, 제10권 제4호, pp.23-38, 2003
  6. 김정기, 박승민, 장재우, '상황인식(Context_Awareness)처리 기술', 정보처리학회지, 제10권 제4호, pp.183-188, 2002
  7. 김충남, 차세대 무선 인터넷 서비스, 전자신문사, 2002
  8. 무선 인터넷 비즈니스 연구회, 무선 인터넷 비즈니스의 모든 것, 중앙 M&B, 2001
  9. 문양선외, 무선 인터넷 개론, 연학사, 2002
  10. 서광현, '무선 인터넷 활성화 정책', 정보처리학회지, 제9권 제2호, pp.11-16, 2002
  11. 우승균, 구문 관계를 이용한 한국어 구문분석, 한국과학기술원 석사학위논문, 1991
  12. 이근호, 유비쿼터스 모바일컴퓨팅, 진한도서, 2003
  13. 장세이, 우윤택, '유비쿼터스 컴퓨팅 환경을 위한 센싱-기술과 컨텍스트-인식 기술의 연구 동향', 정보과학회지, 제21권 제5호, pp.18-28, 2003
  14. 정보통신진흥국, 무선인터넷 가입자 현황 http://www.mic.go.kr
  15. 하원규, 김동환, 최남규, 유비쿼터스 IT혁명과 제3공간, 전자신문사, 2002
  16. 한광의, 인지과학, 학지사, 2000