A Study on the Library Cooperation for the Reading Education -Public Library as the Main Supporter for School Library-

초등학생 독서교육을 위한 도서관 협력방안에 관한 연구 -공공도서관의 학교도서관 지원을 중심으로-

  • Published : 2004.09.01

Abstract

In this study it is to suggest a support plan between public libraries and school libraries for elementary school reading paradigm shift Reviewing existing study contents, this is to examine elementary school reading education theoretically, and to present paradigm shift through analysis on elementary school children's reading status. By means of analysis on status of elementary school library and it's cooperation in Nowon-Ku, it is to suggest school library support project of the Nowon Children's Library as the model of support plan between public library and school library.

본 연구에서는 초등학생 독서 패러다임의 변화를 기반으로 공공도서관과 학교도서관의 협력방안을 제시하고자 한다. 선행된 연구를 통해 초등학생 독서교육에 대한 이론적 고찰을 하고, 초등학생 독서실태 분석을 통해 독서 패러다임의 변화를 제시한다. 노원구 소재 초등학교 학교도서관 현황 및 협력 현황 분석을 통해 공공도서관과 학교도서관의 협력방안 모델로 노원어린이도서관의 학교도서관 협력방안 프로젝트를 제시하고 결론을 맺고자 한다.

Keywords

References

  1. 한윤옥, 지식정보시대의 학교도서관 활성화 정책 개발(서울 : 한국교육학술정보원, 2002), p.1
  2. 한윤옥, 지식정보시대의 학교도서관 활성화 정책 개발(서울 : 한국교육학술정보원, 2002), pp130-132
  3. 박영목,국어 이해론(서울 : 법인문화사,1996), p.147
  4. 경기도교육청,정보화로 가는 학교도서관과 독서교육(장학자료,2000-20), p.6
  5. 독서토론사회실천연대 홈페이지, [인용 2004.8.1]
  6. 한윤옥,학교도서관과 공공도서관 연계강화를 위한 실증적 사례분석연구(교육인적자원부교육정보화지원과,2003) , p.60
  7. 경상북도 교육청, 학교도서실 운영편람(대구 : 동교육청, 1996.), p.4