A Design of RFID based on Customer Relationship Management and Merchandise Control System using Ubiquitous Agent

유비쿼터스형 에이전트를 이용한 RFID 기반 고객 관리 및 상품 관리 시스템 설계

  • 안재명 (숭실대학교 컴퓨터학과) ;
  • 오해석 (경원대학교 소프트웨어대학)
  • Published : 2004.07.01

Abstract

Recently, while research for the ubiquitous networking and ubiqutous computing is gone with activity, RFID(Radio Frequency IDentification) that recognize movement of things and take position advantage of RFID echnology in ubiquitous environment are required. In this paper, we propose and design a system that can taking customer's position in large size mart and analyzing customer's shopping movement to manage customer and merchandise of most suitable.

최근 유비쿼터스 네트워킹과 유비쿼터스 컴퓨팅에 대한 연구가 활발히 진행되고 있는 가운데 무선으로 사물의 이동을 자동으로 인식하고 위치를 파악하는 기술인 RFID(Radio Frequency IDentification)가 이슈가 되고 있다. 따라서, 유비쿼터스 환경에서 RFID 기술을 이용한 많은 애플리케이션 개발이 요구되고 있다. 본 논문에서는 RFID 기술과 유비쿼터스형 에이전트를 이용하여 대형마트에서의 고객의 위치를 파악하고 고객의 쇼핑 동선을 분석하여 최적의 상품관리 및 고객관리를 할 수 있도록 시스템을 제안하고 설계한다.

Keywords