초록
본 연구는 영국 등 선진국에서 지점위주의 도로안전 개선사업이 지니는 한계를 극ㄱ복하기 위해 시도한 면차원의 도로안전 개선사업을 소개하고 이의 국내 적용가능성을 검토하기 위해 시도되었다. 사고 잦은 곳 개선사업과 같은 지점위주의 도로안전 개선사업은 그 대상이 지점 혹은 짧은 구간에 한정되기 때문에 사고전이 (accident migration)현상을 유도할 수 있으며, 도로축 혹은 지역적으로 발생하는 동일한 형태의 사고를 종합적 시각에서 분석하지 못한다는 문제를 안고 있다. 면차원의 도로안전 개선사업은 이를 극복하기 위해 시도되었으면 상당한 효과를 나타내고 있는 것으로 보고되고 있다. 본 연구에서는 외국에서 성공적으로 수행되고 있는 면차원의 도로안전 개선사업의 개념 및 추진절차, 사업효과 등을 소개하고, 국내 사례지역을 선정하여 도로의 위계분류, 도로 기능별 사고 특성분석, 개선기법 적용 등 일련의 지역 도로안전 개선사업 절차를 적용함으로써 면차원의 도로안전 개선사업을 국내에 적용할 수 있는 틀을 마련하고자 시도되었다.
This study introduces the areawide road safety improvement program, which was developed to overcome the weak points of conventional black spot improvement programs. The latter has been criticized in terms of that it can cause the problem of accident migration and that it prevents from identifying causes of road accident in the comprehensive scope. On the other hand, the areawide road safety improvement program can allow us to find the route or areas that have quite a number of road accidents with the common causes. Therefore, we can take countermeasures effectively in a different framework in this approach. This study explains in detail about the concept, procedures, and effects of areawide road safety improvement programs including the example. This study may contribute to bringing a new framework of road safety improvement program in Korea.